Monday, July 5, 2010

skole skipet Sørlandet anno 1927

velkommen ombord på Sørlandet,
å vi hadde så flott en tur i går på denne fullrigger fra 1927,så nydelig en båt,
vi trodde vi skulle dra med mange,men vår svoger hadde funnet på nett at Sørlandet skulle forflytte seg fra Arendal til Kristiadsand søndag,han ringte å hørte om det var mulig å bli med,
å ja det var det,så vi var 8 fra vår familie å 2 andre bortsett fra bemanningen ombord,må si vi følte oss som vip den dagen.kl 11 dro vi fra Arendal fremme kl17.lang tur,
se så flott sjøen er
all tau ombord er vakkert hengt opp,å tau er det masse av her
her kjører vi ut Galtesund fra Arendal,et vakkert skue,
en ugle satt så kjekt i et skap ombord på dekk,er det lykke bringer tro?
skipsklokke,den slo de glass med,betyr vakt skifte å klokke slett,vi fikk kjøpt med oss t.shirt og annet ombord,blant annet den herlige skips sekken under her,
hengt den i gangen,å vet dere hva..jo den er ekte,er fra gamle dager,de hadde funnet endel skips sekker i skipet når de pusset det opp,vasket og trykt på trykket,det var jo så flott,noen fikk sekker som var skikkelig slitt av tidens tann,vår var i god stand,bare litt rust på en hempe,så disse har vært i bruk.
mannen storkoste seg ombord,han passet inn syntes jeg...hihi..
se de blanke gulv,alt er så rent og velstelt her,livbåter henger klare,
himmel og hav og en seilbåt i det fjerne,
vi fikk tilbud om å klatre opp i masten,men fy å det er høyt,ingen av oss torde det,vi fikk lunch og middag ombord,gjett om det smakte,
jeg liker så godt tau og trinser,å som vi hygget oss,idag er vi litt slitne å alle har fått røde neser,sola tar godt her ute,om dere får anledning å bli med en tur,hopp ombord,Sørlandet drar på tokt hele sommer ,folk kan bli med mot betaling,ta båtfører prøven ombord å seile med fulle seil,
her Silje og Robert,ble tatt mange bilder derfra av Silje med nytt kamera,en fantastisk tur vi har hatt,
må takke for alle hyggelige hilsner fra dere ,å god bedring hilsner,er noe bedre i dag,vært med Silje til fysioterapaut på morran,hun er flink,å til neste uke skal vi på Rikshospitalet igjen med henne,spent da.går der med ryggen sin,
ja dette var alt for denne gang,
ønsker dere deilige dager,nyt hver dag å time ,nå går det fort,
vi blogges

52 comments:

Fiolkransen said...

For en flott skute. Vil tro dere hadde en flott tur i den ja. Liker så godt disse gamle skutene, maritime og flotte!
Godt du er bedre, og håper det går bedre med ryggen til Silje også.. ikke godt å ha smerter sånn.

Ønsker deg en flott sommerdag!

Klem fra Thea

Mira said...

Så heldige dere var som fikk være med på sånn ein tur!

Kos dere videre!

Miraklem.

Gyngestol og kaffigrut said...

Høres ut som om dere hadde en flott dag!
Nydelig skute, hun passerte rett foran oss da vi var ute med båten vår sist, gjett om jeg var sur for at jeg hadde klart å glemme kameraet... Virkelig flott, kunne godt tenkt meg en tur i den!

Ha en fin dag!

ETT RÖTT MONOGRAM said...

Hej Sylvia.
Vilken fin tur, och vilken vacker båt. Det var smart av svågern och fixa resan när det bara var ni. Komma ut på sjön så är härligt, skönt att du mådde bättre. Jätteroligt och se bilderna från båten, och sol hade ni också.
Var rädd om dig
Stor kram
AnnaMaria

Tofo said...

Nydelig skute og høres ut som en fantastisk tur! ...og ingen ble sjøsyk:))) Flotte bilder!

Har aldri vært ombord på Sørlandet, men på Statsråd Lehmkul derimot fikk jeg omvisning av svigerfar som var kaptein der! : http://tofo-tofo.blogspot.com/2009/07/en-hyllest-til-to-ser.html

Klem Turid:)

Emidoras verden said...

Hei Sylvia!
Kan tenke meg dere hadde en flott tur:)
Herlig med sommer,sol og sjø.
Kos deg videre med sommeren og den fantastiske plassen dere bor på:)
Klem fra Nina

Blått til lyst said...

Jammen må dere ha hatt en flott tur, og så det fantastiske været, da!
Superflotte bilder, og den skipssekken var litt av et kupp. Passet akkurat i vannkanten hos dere :)
Godt jeg ikke var med på turen, forresten, ble litt lysegrønn bare av bildene - urgh....
Mannen var flott som sjømann, det var sikkert!
Lykke til på Rikshospitalet!
Klem fra Liv

Beth said...

For en herlig sommeropplevelse?
Ser kjempekoselig ut...

Klem Beth...

Isabelle - Suzy's Vintage Attic said...

I am so envious! I love tall ships and that would be my idea of a perfect day out. It must have been a wonderful and memorable experience.
I enjoyed the photos.
Take care
Isabelle x

bodil said...

Hei.Så nydelige bilder.Du var kjempe heldig som fikk være med på slik en fin tur.Nydelig på Sørlandet.Håper jeg en dag får komme tilbake dit.Ha en riktig fin Sommerdag.Klem fra Bodil.

SANNA said...

Dette var nok en herlig tur...

Simones Country Home said...

Oyy for en flott båt. ;o) Fine bilder, likte godt den ugla inni der. hehe

Ha en super uke Sylvia.

Klem Simone ;o)

Anita said...

Ååååå så deilig det så ut! Jeg elsker sjøen, og å få være ombord i en sånn båt er en fantastisk opplevelse. Bor jo på ei øy jeg, så er omgitt av sjøen på alle kanter! Kunne ikke tenke meg å bo i innland nei!!
Min samboer ønsker seg båt så vi kan dra ut på fisketurer og overnatting. Må bli litt størrelse på den da for vi er jo sa mange :D hi hi...
Men hadde vært herlig med båttur ned til sørlandet og få se seg om via sjøveien!
Lykke til med Silje da...
STOR klem fra meg :D

RoseSommer said...

Så flinke dere er som faktisk bruker de flotte mulighetene dere har i området. Takk for at du viste oss.

tove said...

Et nydelig skip. Disse skipene er flotte kunstverk. Skulle gjerne fått seilt med dette og andre lignende skip.
Ha en fin kveld
Klem Tove

Smykkas said...

De er et flott skue disse gamle seilskutene. Veldig kjekt at du var i form til å være med på turen.

Give Away hos meg.

Klem fra Astrid

Louise said...

Härliga marina bilder! jag älskar fina båtdäck och här fanns det minsann av den sorten! Läckert!!

It's me said...

Wowwwww...great ship !!!! Sylivia ......enjoy your summer!!! thanks for share.....love.....Ria....

Lykkeliten said...

Detteså ut til å være en fantastisk tur.
Ønsker dere lykke til på Rikshospitalet.

Klem Lykkeliten

Torilpia said...

Wow - så heldige dere var som fikk bli med på en sånn tur :o) Må ha vært en veldig fin opplevelse.

Da har jeg oppdatert meg på bloggen din - og håper jeg klarer å henge med litt mer regelmessig utover sensommeren og høsten :o)

Skjønner du sliter en del med kroppen og Silje med ryggen - håper dere snart finner ut av det og slipper unna smertene.

Ha en fortsatt fin sommer - kos dere maks når dere kan :o)

Stor klem fra Toril ♥

sologbolig said...

For ei flott skute, det må ha vert ein fin opplevelse å reise på tur med denne. Herlige bilder du har tatt fra turen også. Håper det går bra med undersøkelsen til Silje, at ikke det har forverra seg. Ha ein fin kveld. Klem fra Sigfrid

Siljes Hobbyrom said...

Åh, så gøy! Herlige bilder :))

Ha en fin kveld!
Klem Silje

Nanni said...

For ei vakker skute! Mannen min var på Christian Radich i sin ungdom og han mimrer fortsatt... :)
Håper du er i bedre form og at sommeren gir ny energi..
Her nyter vi hjemmedager nå før kursen går nedvover i Europa..
God klem!

Besta said...

For noen flotte bilder, kan se at dere har hatt en fantastisk tur. Den kunne jeg gjerne ha blitt med på:)

Pål har vært runden rundt i kommunen i dag men vi er like langt. Må nok til med en søknad og da kommer ikke saken opp før i sept. Jaja, kanskje vi får malt kjøkkenet i sommer:)

klem fra marilyn

Sjabbig men chic said...

Vilket otroligt vackert skepp! Mannen ser ut som en riktig kapten minsann!

Kramis Lisa

Frøydis said...

Hei på deg..
og tusen takk for hyggelig hilsen inne hos meg :-))

Ser ut til at dere har hatt en flott tur..ja, det er et nydelig skip!
Jeg ble tilbudt jobb der, i 1984, hehe..men måtte si nei, fordi jeg skulle gifte meg (1.ganga, haha) skulle bare takket ja, siden det ble skilsmisse, hehe ;-)

Her er det herlig vær, masse sol og enda mer vind, men da er det bare å få vasket sengetøy og annet, og få hengt det ut! Tørker på et øyeblikk, herlig!!

Ha en flott da du også, ser deg på fjesboka ;-))

Klem, Frøydis

Blessedmom's Simple Home said...

My great great aunt traveled in Norway back in the 30's. I wonder if it was a ship like this? Thanks so much for sharing.
Blessings,
Marcia

Uttan said...

Men Oj vad härligt att få följa med på en tur med det vackra skeppet och vilka fantastiska bilder Du tagit.En riktig upplevelse och så härligt det måste varit att få gå runt och titta på både skeppet och den fina utsikten.
Det är nått att minnas tillbaka till i vinter det.

Här har i äntligen lite svalare i dag för det har varit alldeles för varmt några dagar nu och det mår jag inte bra av.Har hållit mej mest inne.

Ha det så bra!
Kramar!

Hespe said...

For en fantastisk flott dag dere må ha hatt!!! Forstår godt dere følte dere som VIPere :o) Nydelige bilder!

Ja, da er jeg tilbake på plass etter første del av ferien min. Det ble en arbeidsom men veldig fin ferie. Nå blir det jobbing frem til 19. august, og da er det Hellas. Gleder meg masse til det, men først skal sommeren nytes her i Oslo. Heldige meg får også i år låne kolonihagehytten til sjefen min i Portveien, og der skal jeg være i 3 uker - juppiii...!!!

Etter en laaang sletterunde i bloggene mine, har jeg klart å skape meg masse ny kapasitet, samt at jeg har lært meg å ikke bruke høyoppløsning på bildene jeg tar - dermed er mange, mange innlegg sikret for tiden fremover... ;o)

Strålende sommeruke til deg!

Stor klem fra Hildegunn

Solveig`s familie og Interiør blogg!! said...

åååå så herlige båt bilder, får skikkelig sommerfølelse av disse bildene!! :)

Så bra at det går bedre med deg, Sylvia!! :)

Ha en flott Tirsdag!! :)
klem fra Solveig

fånga dagen said...

Hej Sylvia!
Vilken härlig båttur du har varit ute på, och båten sen vilken upplevelse.
Ha ha ja jag får nog hålla med om att din man passade in på båten, såg nästan ut som en ståtlig kapten minsann.
Men man får passa lilla näsan när man är ute på sjön för solen tar enormt utan att man märker det.
Jag önskar dig en fortsatt trevlig vecka och skickar en kram
Lena

Engler, ull og lavendel said...

Høres ut som dere har hatt en nydelig tur. Utrolig flott og sjarmerende skip. Jeg har sett det, men desverre aldri vært ombord.

Ønsker deg en flott sommer.

Klem

Balke gård said...

Hei, hei kjære Sylvia, så godt å få tid til en liten tur innom deg igjen!! Håper formen er bedre!!! Så fine bilder, ser ut som en finfin opplevelse!! Og de stedene du tok bilder av i forrige innlegg.....sukk...Arendal er fantastisk flott, du er en god reklamegiver for byen din:-) Stor klem og gode tanker, Marianne

Ruths datter said...

Åh for en flott tur dere må ha hatt. Den skipssekken var jo bare topp for deg kan jeg tenke meg. For en stilig mann du har da Sylvia. Det fortjener du så koselig og flott dame som du er.
Klem

xxxl said...

Hei :) for en fin tur dere har hatt.. ett flott og stilig skip.. med mye historie i seg.

Er så flotte disse skipene syns jeg.

Ja din mann var kledd riktig han... stilig mann du har:):)

Ha en fortsatt flott sommer:)

M said...

Hei hei!
For en flott tur! Og mannen gled rett inn i miljøet ja...tidig!!
Å joda, kjærligheten blomstrer, så nå skal jeg snart møblere...eh..etablere nytt hjem...
:D!
Noen synes det er tidlig, men vi har jo tross alt vært bestevenner i 23 år......Så alle hjerter gleder seg på våre vegne.....
Ha en fin ettermiddag!
Klem, M

Hulda said...

Så fine bilder fra skoleskipet. Sikkert spennende å være ombord der. Likte så godt bildet av tauet mot havet og himmelen. Stilig. Ja, virkelig blankskurte golv ombord. Så lekkert ut. :)

Hespe said...

Hei igjen!
Tusen takk for koselig tilbakemelding på oppussingsprosjektet! Du kan tro jeg kosa meg når jeg holdt på - såå gøy!!!!

Ha en fortsatt fin uke!

Klem fra Hildegunn

Prinsesse Elin said...

Pysselpalatset said...

Hi Sylvia, och mang mang takk för de ljuvliga orden... Kul att du hittade till mig för så fick jag ju hitta till din härliga sida. Här trivs jag och återkommer gärna Kram Jeanette

Sylke said...

For en flott båt, og fine bilder du har tatt!

Takk for hyggelig kommentar hos meg, så fint at du vil følge meg! Jeg har selv også lagt meg til som følger hos deg.

Det er mye fint å se på bloggen din, og du bor i vakre omgivelser.

Ha en fin helg! Klem

Tovepia said...

Er det flere vonde rygger? Håper alt går seg til!

Ingenting så vakkert som et skip som blir stelt og pusset. Mannen din så virkelig ut som han var skipper'n på skuta - staselig!

Ha en god dag og klem fra meg;)

VIILHVILE said...

For et enestående vakkert skip; må ha vært en fabelaktig opplevelse. For meg som bare har vært i mindre båter, er det vanskelig å forestille seg følelsen... Du har helt rett, mannen ser ut som om han er fast innventar :)

Ønsker deg fortsatt deilig, ramsalt sommer!

Thelma Louise said...

så flott og så staselig.:-) de sekkene er bare råtøffe.:-) flotte bilder..takk for titten.:-)

kos deg videre i sommervarmen..:-)

Klem

Bestemor Drillo said...

Hei Sylvia!!
Er lei meg for at jeg ikke kan få lastet opp bildene dine som er sikker like flotte som ellers! Tusen takk for koselige kommentarer hos meg! Ha en fortsatt strålende sommerdag! Klem fra bestemor;))

Bente said...

Ja du har hatt en fantastisk tur med Sørlandet kan jeg se. Det må ha vært en utrolig opplevelse.

Stilig mann har du også, han kledde virkelig å være ombord.

Vi seiler fortsatt på Svenskekysten, men har satt kursen hjemover. Kanskje det også kan bli tid nedover sørlandkysten og Arendan, vi har over to uker ferie igjen.

Lykke til med din datter på RH.

Bente

Jenny said...

Hej Sylvia!
Åh vilket vackert skepp, vad roligt att få se bilder på det!

Ha det bra:)

Klem Jenny

essemia said...

Åh vilken härlig tur och en sån båt!!! Eller skepp ska jag kanske skriva, haha. Helt underbart med de gamla segelskeppen numera, var nog inte så bra när dom var iväg med dom!

Hoppas du har en riktigt bra sommar så här långt.
Kram Elzie

Solveig said...

Åååå slike skip er flotte! Blir helt fasinert jeg. De hører liksom til en annen tid. Er så elegante atte...:o))
Nydelige bilder!
Ønsker god bedring og flotte sommerdager til dere.
Klem fra Solveig

Sjabbig men chic said...

Önskar dig en ljuvlig fredag!

Kram lisa

Minka said...

Heisann, lenge sia sist nå..merker at sommer og ferie gjør noe med bloggingen min..men vi nyter dagene ute i hagen..Tusen takk for kommentar hos meg. Sørlandet er en flott sak å seile med, har vært på den selv. Men jeg har aldri i voksen alder kjørt Nidelven, og utfra dine bilder virker det som ett must..Flotte blider derfra. Og når det gjelder hagen din og alle de herlige tingene du har rundt der, helt målløs, er så utrolig koselig og flott. Det badekaret har jeg hatt lyst på leeenge, det er så lekkert..Kos dere i helgen, her håper vi på godt vær og venter familiebesøk..klems

Frøydis said...

Tusen takk for kjempekoselig hilsen inne hos meg!
Setter stor pris på det :-))

Nå skal jeg straks gå å få stelt klørne mine...skal bli herlig!!

Ha en flott helg, og klem fra meg :-))