Wednesday, October 20, 2010

kjølerom/spiskammer/skafferi

heisan, ja så er vi alt kommet til onsdag å vi er litt nærmere vinter, i dag på morran kom det bitte litt snø her, ikke noe la seg på bakken å det var fort over, vi merker det er kaldere her sør nå.
i dag vil jeg vise dere vårt kjølerom.
har vist det før, men da var det furu her inne å veldig mørkt, det har blitt malt å stæsjet siden sist.
en gammel kvern har flyttet inn, vi har god plass her inne,
her er mye i hyllene, blonden på hyllekantene er av papir og lett å billig å bytte ut, den store sinkbøtta i hylla er full av poteter.
et gammelt skilt.
en gammel kaffe kjele, jeg husker min farmor hadde spiskammer, der var det masse god saker,
hun var så flink å lage pålegg og saft og syltetøy,
farmors spiskammer var bestandig fullt, så det vekker litt minner når jeg har prøvd å fange den
stemningen jeg hadde når jeg tittet i hennes spiskammer,
en hjulvisp er kjekk å ha, øsene er fra jdl å nye av dato, liker veldig emalje.


mye nostalgi her. kjekt med et stort kjølerom når jul nærmer seg, her står et bord jeg kan sette store fat på, kaker å diverse andre jule goder.
en gammel boks, ja den får bare stå der å være fin. mor monsen står det på den.
saft og egg i kurv, håper dere likte det dere så, ble så mye finere med hvite hyller å hvite vegger å tak. vi har et kjøleagregat til dette rom, det var noe farmor aldri noen gang hadde hørt om, vi har mye kjekt i vår tid, men jeg tror de hadde det vel så koselig i gamle dager, de satte så pris på det de hadde, hadde så god tid til familien, en blir ydmyk når en tenker på all den jobben det var å være husmor i den tiden, alt ble laget for hånd.
jeg er glad vi har våre tekniske duppedipper, men har vi mer tid?
tusen takk for alle hilsner i forrige innlegg,dere er bare best, ja denne blogg verden er herlig, bringer såå mye med seg av glede, jeg som verker å er redusert til tider, har stor glede av blogging og alle inspirerende blogger jeg er blitt kjent med det siste året.,om jeg en dag ikke klarer gå ut, så kan jeg sitte å kose meg med alle blogger å glemme tid og vondt.
så takk til dere alle som beriker min hverdag..
ha en kjempe fin dag.
vi blogges

67 comments:

kine said...

så fint det var der:) kjempe koselig nå når julen nærmer seg med stormskritt;)
masse godt kan du ha der inne.
apropos stormskritt... i morra åpner ikea sørlandet! jippi!!
kanskje vi ses:)
ha en fin kveld.

klem fra kine

Besta said...

Så heldig du er som har et sånt rom:) Herlig med stor plass og til og med kjøling.
Savner et kjølerom til tider, spesielt til jul og når jeg skal ha selskap.
Ha en fin kveld.
klem fra marilyn

Datt said...

Hærremin, der var det mye fiiiint! Helt overvelda jeg! :D

Romantiska Hem said...

Men wooowww min vän vilket skafferi du har!! Kram Petra

Gammel stil said...

Ååååh, så stilig:)

Klem:)

RoseSommer said...

Og jeg som syntes det "gamle" var helt utrolig fint! Dette var bare vakkert!
Utrolig hva lys maling kan gjøre. Det er så moro å se det du viser fram.
Deilig å avslutte dagen med litt blogging, etter trening OG rydding i hagen. Mye moro å se, og jammen har jeg vunnet en giveaway hos Monica Drøm også idag, jeg!

lisje astrid's husblogg said...

Eg trur eg dååååånar!!!
Snakk om luxus...
Såååååå utruleg lekkert!Å alle detaljane...Ah!♥

Takk for fine ord♥Du er så god!

Klem frå Astrid♥

Uttan said...

Nej men Oj...så fint!
Som ett museum med massor av fina gamla saker.Du har verkligen fått till den mysiga känslan med alla detaljer.
Förra inlägget från ditt kök var lika fin den också. Brödburken passade så bra hos Dej.
Det är så fina saker Perfect Home har en väninna till min Dotter säljer sådana saker så det blir rätt ofta Jag går på sådana partyn.Kul!
Går man ofta kan man köpa en sak i taget och då blir det inte så dyrt.

Här har det farit snö i luften i dag och det känns som vintern är på väg.
Vi har ställt husbilen under tak för ett tag nu.Vi ska renovera i sovrummet så det är inte tid att åka ut nått nu.

Kramar!

Tovepia said...

Et slikt kjølerom hadde vært drømmen!..og det var jo så lekkert der også med flotte kurver og blondekanter;)

Ønsker deg gode dager mot helg og klem fra meg;)

lavendel mio said...

Ååååå, for et nydelig kjølerom!!
Her mangler ingenting, nydelige detaljer:)
Ha en fin torsdag, klem Hanne

Mariann Louise said...

Du verden for en luksus:) Praktisk, det er neimen ikke mye man har plass til i et kjøleskap! Og selvsagt er det masse godsaker hos deg, men det vakrestevar essensen av "gamle dager" du har klart å gjenskape, virkelig nydelig, Sylvia!

Dette er ikke noe som er gjort i en håndvending, og det er jammen mye arbeid bak ditt kjølerom:)

Og ære være til tidligere generasjoner som måtte i kalde kjellere og likevel klarte å finne mye snadder og ha sakene "på stell"!

Takk for en herlig titt, klem fra Mariann:)

Martilie said...

Fantastisk! Rene drømmerommet -et sånnt skulle jeg gjerne hatt!

Og så lekkert og delikat du har gjort det! Mesterlig :)

Nyt kvelden!

Klem fra Tove

Aqua-lady - interiør og hverdagsglimt said...

Skal vi bytte?

Jeg får det herlige rommet der i bytte mot halvparten av snøen som har kommet i dag..? Da blir det 10 cm snø til deg...(he-he)

Takk for hilsen inne hos meg.
Koselig!

Klem
:)

Hjertedamas blogg said...

Masse vakre greier:DDD Vi har ikke kjeller eller spiskammers, så jeg blir neste litt syk av missunnelse:DDD Men bare nesten. Klemz

Karin said...

Hei,noe så lekkert... Da jeg så bildene så trodde jeg nesten det var fra stua di,så fint var det.Må si at dette kan du,å har det i fingertuppene. Må være bra å ha et så fint spiskammers.Det var jo så fint der at du kan ta med gjestene dine ned dit.Ble skikkelig misunnelig jeg. Ha en flott uke videre. Klem fra Karin

Li/Småtingene said...

ÅÅÅ, heldige du! Stoort spiskammers er en stor drøm! Hos meg var det mormor, som jeg kaller "mor", som hadde spiskammers. Ikke så gjennomført som ditt, men det er så herlig stemning i slike rom! Man får lyst til å stoppe opp, og bare SE.

Takk for titten!

;-)

Beth said...

Så heldig du er som har et sånt rom?
Det var vel noe alle hus burde ha, men som regel er det desverre ikke avsatt plass til noe sånt...
Min ene datter har, og hun kan ikke få fullrost dette store og praktiske rommet sitt.

It's me said...

Your pantry looka amazing !!!...so nice space.........lovely things you have their........love Ria....

Romantikk-takk. said...

Så herlig og stort spiskammers du har,masse fint inni der og godt. Jeg har et jeg og men det er knøttlite. Misunner deg ditt.
Ønsker deg en fiin Torsdag,her er det kommet masse snø,nesten så en kan ta fram skia. Klem Mette.

My home is my Castle - by Kari said...

Du er bare helt utrolig !! Tenk å ha ett sånt kjølerom da! Må være en drøm.. Nyyydelig. Jeg kunne kost meg der inne jeg ;)

Klem,kari

Ruths datter said...

Nei, dette var et flott spiskammers du. Du har jo holdt det presis som i gamle dager.Jeg er helt enig. De hadde det ikke lett før i tiden. I dag kan vi jo ikke tenke oss et liv uten kjøleskap. Håper du ikke sliter alt for mye med dine smerter. Takk for den fine omvisningen hos deg i dag. Du er virkelig en dame med en urtolig fin sans for interiør og gamle verdier. Setter stor pris på bloggen din.
Klem

Alven said...

Hei :-)

For ett fantastisk fint kjølerom :-) Det må være norges fineste :-)

Ønsker deg en fortsatt fin uke :-)


Mange klemmer ifra meg

Pia said...

Oooh, jag kan bara sitta och beundra...!!!!!!!

Ha en kjempe fin dag, Sylvia!!!

Klem fra Pia!

Rachel said...

Sylvia du skal vite att du beriker min hverdag også med dine fine ord, venlige hilsner og vakkre bilder. Du er en fin venn!
Men jeg må si jeg er en liten smule missunelig på ditt köle rum, så otrolig fint og praktisk. Jeg skulle virkelig ville ha ett sånt, men det finns ikke plass i vårt hus desverre :o(
Men jeg nyter av og se ditt!
I helgen blir det nytt blogg inlägg hos meg også, jeg har så mye på kveldene nå så jeg rekker ikke så mye bloggende. Nå sitter jeg på jobben og venter på mine koleger og så blir det og jobbe fram til 16:00 og vet du i kveld skal jeg på skönhetskveld. Skal bli så koselig og gå på dette med mine veninner. Jeg skal forsöke og få tatt litt bilder. Ha en fin dag käre Sylvia og klem klem.

Susanne said...

Utrolig flott spiskammer:) Ååå så heldig du er så har plasse til noe sånnt..Mye flotte detaljer hos deg, som ALLTID :D Ønsker deg en deilig dag Sylvia!!
Klemmer fra Susanne

Berit said...

Gjentar bare det de abdre sier, rett og slett nydelig. Så mye koselig pynt i tillegg til alt det gode. Tenker det kommer til å bugne her inne i julemåneden.
Dette å være alle damers drøm å ha et slikt rom, du er heldig.
Ha en fin dag der sør.

My home is my Castle - by Kari said...

Tusen takk for gode ord Sylvia...
jeg tenker og at nå er jeg såpass voksen og kan gjøre som JEG vil og det er kanskje det som ikke alle liker ?? har ikke alltid vært sånn skjønner du..
Du er så god....

Lykke til på Ikea idag, jeg vet enda ikke om jeg klarer å holde meg borte selv om jeg har sagt jeg vil vente noen dager ;) Mulig vi treffes der ute, hvem vet hihi ;)

Kos dere :))
Klem,Kari

Cathrines Kreative Hjørne said...

God morgen vennen!
Ja, herlige med den hane-historien, og vi har ledd mye av det etterpå!

Spiskammerset ditt er jo den reneste drømmen, og jeg ser mange hyggelig ting der som minner om svunnene tider! Så hyggelig å ha slike minner om din farmor, og det er et tankekors, ja, hvordan husmødrene slet før! For oss er det nostaligi, men for dem var det hardt arbeid med enkle redskaper!

Vi har ikke hatt snø ennå, men -7 i dag tidlig, så æ frys! Snart behandling for meg, gleder meg til det!

Ha en fin dag!

Klem Cathrine :-)

ETT RÖTT MONOGRAM said...

Ett så stort skafferi måste vara underbart och ha, och som du skriver så jättebra till jul. Du har så fin ordning, förstår att det är lika roligt varje gång du ska in och hämta något där. Här har vi också fått kallt -7 i morse, men ingen snö tur och väl. Om jag fick önska skulle jag vilja ha en mild höst som varade ett tag till.
Ha en toppendag
Kram till dig vännen
AnnaMaria

Bekka said...

Dette spisskammerset må være det vakreste jeg har sett!! Så mange nydelige detaljer og gjenstander du har der inne :) Da blir det ikke bare et rom man skynder seg inn og ut av.
Våre bestemødre var superhusmødre - selv om de gikk hjemme dagen lang var alt av mat ordnet fra bunnen av, og tenk hvor lang tid klesvasken tok før de fikk maskiner! Mormoren min stod opp klokken 5 hver eneste dag (også som pensjonist) og startet dagen med å bake dagens kake/bakst - fantastisk!
Klem fra Bekka

Nina i Paradiset said...

Flotteste kjølerommet jeg har sett noen gang!:)
Vi har spiskammers vi, men det er uten aggregat. Litt mer praktisk på vinterhalvåret enn om sommeren, men utrolig kjekt uansett. Bare det evindelige problemet med tomme brusflasker/vinflasker og melkekartonger! Skjønner ikke hvor andre folk har dette hen, jeg! Kanskje de bare drikker vann....
;)

huset ved elva-elin said...

Så heldig du er som har dette fine kjølerommet Det blir ikke alltid plass i kjøleskapet hos meg, men da har jeg helldigvis et ekstra i lillehuset. Min kropp fungerer ikke som den skal heller, var utsatt for en stygg motorsykkel ulykke da jeg var ung. Fikk en del brudd i rygg og hofte, en knust ryggvirvel ble det og, legene laget ny av ben fra den hofta som ikke ble skadet. Så jeg blir veldig fort sliten og har mye vondt :'( Men da er jeg glad jeg har hobbyer som er blogging og mye mer, strikking og mye av håndarbeid kan jeg jo ta liggende så man finner alltid en løsning :-) det viktigste er å ha noe og tuste med som man kan klare.
Ha det fint
Klem fra Elin

ღ OTHILIES GÅRDSHANDEL said...

Misunnerlig. Det er noe jeg veldig godt kunne tenke meg. Vi fikk desverre ikke plass til det på kjøkkenet da vi bygde, men ønsker meg det stadig. Det var virkelig flott, du får til alt du!Ha en flott høstdag, klem fra meg:)

Tino said...

For et utrolig flott spisskammers du har! Så lyst og trivelig og ikke minst ryddig. Liker alle de små detaljene, blonder på hyllekanten og gamle redskaper.

Ønsker deg en fin dag Sylvia!

Klem T

Bossa said...

Mmmmm.... Kjente nesten stemningen fra min kjære bestemors spiskammers.Bare at hennes var mindre, tror jeg. Der hadde hun separatoren også, og jeg vet ikke hvor mange ganger jeg sto og så på at hun sepererte melka. Hærlige minner.
Selv har jeg ikke slikt rom. Skulle ønske jeg hadde... Nydelig dag til deg. Klem :O)

Loppisliv said...

Vilket härligt skafferi, med massor av mysiga saker överallt. Kram Paula

Synnøve said...

Hei
For et utrolig fint spisekammer du har.
Så masse fine detaljer.

ha en fin ettermidag
Klem Synnøve

essemia said...

Åh vilket fint skafferi! Önskar att jag hade ett större här också, men bättre med ett litet än inget, haha.
Snö ja! Idag hade vi nästan 5 cm här när vi vaknade. Jag var så glad att jag inte skulle ut och köra i det.
Hoppas du har en bra dag.
Kram Elzie

sologbolig said...

Å tenk å ha et sont flott spiskammers da. Eg husker at besta hadde det, alltid så kjekt og spennande å gå inn dit, så mange ting. og spennande var det hos deg også, Sylvia, så mye fint og koselig ...... du er utrulig flink til å lage det koselig rundt deg. ha ein fin kveld. Klem.

Rosor och Spetsar said...

Åhhhh jag bara älskar ditt fina och mysiga skafferi och så är jag nog lite avundsjuk för ett skafferi ärhögt upp på min önskelista.
Så snyggt det blev vitmålat o du har gjort så fint på alla hyllor.
Kramen
Annelie

Fågel Blå said...

Åhh så fint du har det inne i ditt skafferi!
Så mycket fint jag ser!
Hoppas du får en fin Helg!
Kram Kathrine

ENGLE HJØRNE said...

Å så koselig.Du er bare kjempe flink til å sette sammen tingene dine. Ha en god kveld videre,klem fra Sissel.

Husfruen of Hilltop House said...

Hei Sylvia!
Så flott spiskammers du har, da. Og så fint du har pynta. Jeg har alltid tenkt at skal jeg bygge hus en gang, så skal jeg i hvert fall ha spiskammers. Det er så utrolig praktisk.
Jeg så huset ditt på søndag, forresten. Det lå så fint badet i morgensola, foran en speilblank fjord. Det må være deilig å bo slik til.
Ha en fortsatt fin kveld! :-)

Anna-Lena, Drömmar av silver said...

Hej Sylvia!

Vilket underbart skafferi du har, så många vackra detaljer. Det var ett litet tag sedan jag kikade in till dig. Förstår inte riktigt vart tiden tar vägen och lite hösttrött börjar man allt att bli med...

Vill passa på och önska dig en riktigt fin helg!

Kram Anna-Lena♥

Bente said...

Det ble meget bra med hvite hylleler Sylvia. I ditt "lille" hus må det være utrolig med plass. Jeg bare elsker tiden utover høsten og mot jul. Spisskammerset mitt er også kjølerom, men er ikke staylet som ditt.
Takk for alltid hyggelig meldinger på bloggen min. Du er med i trekning på vottene!!

Bente

Emmas utsikt said...

For et nydelige skafferi! Hadde gjerne hatt et slikt og så utrolig flott gjennomført.

klem
Emma

På landet said...

Vet du, her var det så koselig at jeg kunne godt blitt der inne :)

Villa Klaraberg said...

Så deilig å ha et slikt rom og fy søren så lekkert det var der også!! Skulle gjerne hatt et slikt rom selv. Ønsker deg en flott helg! Klem fra Jorunn

Vita små hjärtan said...

Åååå Sylvia vad mysigt!!! Å vad mycket fint som samsas på hyllorna! Riktigt avis på dig...
Ha en fin helg.
Kram Agnetha

ENGLE HJØRNE said...

God dagen frue. jeg har en konkuranse på gang hos meg,om du har lyst til å se på den. Ønsker deg en kjempe fin dag,klen fra Sissel.

Magnys Lille Krinkelkrok said...

ååhh for et deilig rom... her kunne eg har flyttet inn...
klem og skjønn helg!!
magny

Sjabbig men chic said...

Men nu häpnar jag kära Sylvia... Vilket underbart rum!!!

Stora kramen
Lisa

Blått til lyst said...

Spiskammerset ditt ble bare så fint! Både delikat, koselig og funksjonelt. Kjekt å ha et slikt rom - og uten mus! Vi har stor kjeller, men nå rykker musene inn og jeg rykker til når jeg ser dem....
Litt av en jobb dere har hatt med å male alle de hyllene - jeg husker jo du viste rommer før det ble malt. Veldig mye bedre MED maling! *s*
En god helg til deg - klem fra Liv

Huset vid ån said...

Det är som att titta in i en vacker butik hos dig vännen!

Underbara bilder!
Kram Therese

bodil said...

Hei.Tusen takk for titten.Du har det virkelig ryddi i spiskammeret ditt du.Kjempe kjekt å ha en slikt sted.Kjempe koselig skilt.Nydelig.Ønsker deg en riktig fin helg.Klem fra Bodil.

-Ultima-Thule- said...

OI!!! Så lekkert spisskammerset ditt er!! Det er som om en titter inn i en svunden tid, med gamle kjøkkenting sirlig plassert rundt om. Har en likens kvern, men den ligger bort pakket. Da jeg ikke har plass til den for tiden, men kanskje en gang?? Dette var jo kjempe praktisk også, tenk å kunne sette julekakene inn hit?? Heldige du!! Kos deg så masse videre!!
*Klem*
-Kamilla-

sigrid said...

WOW det må vere det flottaste kjølerommet i Noregs land!!
Så praktisk og fint!

Ha ein god søndag!! :-)

Siljes Hobbyrom said...

Wow, er det mulig å ha det så fint på kjølerommet!!

Så lekkert! Og så mye fint du har ;)

Blir så inspirert av å se ♥

Ønsker deg en fin dag!
Klem

LykkeLise said...

Hei hei:)

Jaa godt å være tilbake. Nå bare venter jeg på å komme tilbake i blogglandia for fullt også, trenger bare en ny pc;)
Så mye nydelige detaljer hos deg. Til og med på spisskammerset har du mange flotte ting:) Du er så flink:)

Klemmer

Inspiration i vitt said...

hej Sylvia, ojoj vilket härligt skafferi du har. jag tror att jag skulle kunna flytta in där hos dig hihi. varje hylla dignar av fina burkar flaskor och annat som man måste ha.

Ja tänk vad alla slet förr och nu förtiden har vi ännu mindre tid än förut, konstigt. Kram på dig/INgela.

Angelicka said...

Så utrolig fint du har fått det:) husker hvordan det så ut før og før dere flyttet inn.. magic fingers sier jeg bare:) du er kjempeflink:) håper jeg kan få titte innom en tur når jeg kommer hjem til jul:)

Vintage House said...

Hej
Wow vilket skafferi ni har:)
Hade önskat mig ett och kanske vi kan få till ett litet ett...
ha nu en skön söndagskväll
kram
sandra

elinAnita (eddaskreativiteter ) said...

Åhh for et flott rom du hadde der..med så masse fine ting....ja husker bestemor hadde et lite spisskammers..med saft og syltetøy og diverse bokser med ting i:)
ha en fin fin ny uke..
eddaKlemmer

ANETTESHUS.COM said...

Hei, Sylvia! For et stort og flott kjølerom du har!! Det er jo så kjekt å ha et slikt rom med hyller fra gulv til tak:) I mitt barndomshjem hadde vi et slikt kjølerom ... Var det veldig varm om sommeren, var det er supert sted å avkjøle seg, husker jeg *smiler*

Ha en fin ny uke!!

Klem klem
ANETTE:)

Mira said...

Så fint det var :)

Husmannsplassen i Hidlesundet said...

Hei Sylvia. Det er det fineste og koseligste spiskammer jeg har sett noen gang!!! Skulle jeg besøkt deg, måtte du nok satt inn en stol. Der skulle jeg sette meg ned og bare nydt (nyde-nydt-har nydet?) det - lenge:-) Håper du blir kvitt smertene dine. Klem fra Hjørdis

Jenny said...

Hej Sylvia!
Åh vilket vackert skafferi!! Underbara detaljer du har där inne oxå, jag gillar speciellt den blåvita gamla emaljskylten:)

Ha en trevlig vecka!

Klem Jenny