Wednesday, October 13, 2010

Smerte og glede.

ja,en litt rar overskrift på dette innlegg, skal ikke bli den helt store sutring, men litt om min hverdag, det har jo dryppet litt igjennom at jeg har en del kronisk smerte i kroppen.
men jeg har min metode å "glemme" den for en stund,
jeg kan ikke bruke noe slags smertestillende tabletter, er allergisk,
så nok syting.ler...jeg bruker musikk som smertelindring. setter på musikk jeg elsker, alt fra opra til rock..setter meg rett ned i sofan å nyter, helt stille, å jo mer vondt jeg har, jo desto høyere spiller jeg, så stakkars naboer av og til, ler...deilig å kjenne hver fiber i kroppen reagerer på musikken, jeg slapper av,
som lita jente kom Silje inn døra en dag musikken ble spilt HØYT, åååå mamma sier hun, har du såå vondt.. hun hadde skjønt det. jeg må spille høyere enn min smerte...
jeg nyter å blomster i livet mitt,må bestandig ha levende blomster på bordet,det gir såå glede,
det vakreste jeg kan få er hvite roser, å gå å pusle forsiktig og nyte hvert åndedrag, ja det gir å stor glede,
vet ikke helt om dere følger med, men det jeg vil frem til er at det er de små gleder som gir livet mening, disse fantastiske saker som akkurat vi har som favoritt å gir oss så masse, er så viktig å stoppe opp å nyte livet, jeg har jo en naturlig "brems" som jeg sier, men dere som ikke har det,
ta tid å nyte, for livet det er faktisk nå..
bildene i dag er ting jeg elsker,dette hjerte går jeg med hver dag, fått til morsdag for mange år siden..håper det ikke ble for mye klaging, for ikke det jeg mente,
for jeg har det bra, har en snill mann,gode omsorgsfulle barn, herlige barnebarn,gode venner,
og snille svigerbarn, kan en ha det bedre?
ja , av og til drypper det litt personlig innlegg ut, men det tåler dere..
ønsker dere alle en herlig dag,å jeg blir så glad for alle hyggelige hilsner.
å husk nyt livet..


55 comments:

Vita små hjärtan said...

Så underbara bilder.
Vad jobbigt att ha ont. Skönt att du kan lyssna på musik och kanske "glömma" smärtan för ett slag.
Ha en fin dag vännen.
Kram Agnetha

kine said...

hei:) syns ikke det var syting, syns det var et veldig bra innlegg!
og er helt enig i at man må stoppe opp å nyte de små tingene som gir oss glede:) det er viktig!!

ønsker deg også en herlig dag, kos deg og nyt de få solstrålene som titter frem :)

klem fra kine

ETT RÖTT MONOGRAM said...

Hoppas det är musik på låg volym idag, så jobbigt och ha så ont. Och att inte kunna ta värktabletter, det måste vara hemskt. Men du har löst det på ett bra sätt, musik är läkande och bra.
Jag tycker du är en kämpe som har förmåga och se livets små glädjeämnen fast du har ont.
Bamsekram
AnnaMaria

Landlige Hjem said...

Hei lille venn♥
Ikke syting i det hele tatt vet du♥
Flott innlegg!!♥
Musikk er en god hjelper, selv har jeg musikk på hele tiden, jeg tenker bedre og kreativiteten får større utløp ♥ Stakkars naboer til tider!;)(kanskje sitter de å digger *ler*, kan jo håpe...)
Jeg sitter her å bare nyter av dine vakre bilder, og det hjertet ditt er bare så nydelig♥ NYDELIG♥
Takk for ett vakkert innlegg og takk for dine søte ord hos meg♥ Betyr så mye .)
Godt å høre at du har snille mennesker rundt deg som tar vare på deg, det fortjener du♥
Varme gode tanker sendes deg;)
Klem fra meg, Anki

Ellemeller said...

Musikk er fantastisk:) Eg synes ikkje du syt, fint innlegg om å nettopp ikkje syte, men heller sjå løysingar:)

Håper du får ein strålande dag:)

Mira said...

Så nydelig innlegg og bilder!

Syns ikkje du syter nei!
Du forteller så fint om din måte å takle det på. Og da blir det vakkert allikevel.

(Synd du skal ha det vondt selvfølgelig)

Spiller også høyt, noen ganger. greitt å ha litt avstand til naboer da.

Ønsker deg ein fin dag videre. Klem,

Lilla Kullan ♥ said...

Var rädd om dig gumman!
Härligt vackra bilder.:-) Kram Stina

Anne Mai said...

Flotte roser, og bilder du viser oss her. Alle har lov og klage seg litt når en er syk og har det vondt. Jeg syns du har en god egenskap i å prøve å gjøre det beste ut av det, høre musikk vist det hjelper.
Håper du får en fin dag videre :) å spill gjærne for naboene dersom det hjelper :)

Bluggi buggi blogg said...

Det er bra du har funnet din måte å takle smerten på. Trist at du må ha det sånn.
Masse fine bilder :)
Trude :)

Gammel stil said...

Det er bra du har funnet en måte å takle smerten på! De bildene sier mye, og det er sjel i det du legger ut. Fantastiske bilder!!

klem fra oss:)

pysseltanten said...

Kloka ord, Sylvia...<3
Det är så sant så....man tar så mycket för givet...och glömmer många gånger det som är viktigast...
Det gäller att se det stora i det lilla....och det verkar som att du lyckas med det...
Måååånga kramizar till dej...Git

Sylke said...

Ja, det er nå vi må leve livet, mens vi har det... Det er ikke alltid så greit å leve med smerter, og da er det viktig å finne en måte å holde ut på. Slik som du som setter på musikk og omgir deg med koselige ting. Jeg lever jo selv med kroniske smerter og vet at det til tider kan bli veldig slitsomt. Men det er som du sier, vi har det godt på så mange måter, og DET hjelper!!! Vi får prøve å se det positive som er der, og glede oss over det så godt vi kan. Og på de verste dagene får man bare prøve å holde ut... så går det oppover igjen!

Ha en fin dag, kjære venn.

Klem fra Sylke

Blått til lyst said...

Vakre bilder og kloke ord var det fra deg i dag! *s*
Så fint du både har en så god innstilling til livet, og at du har funnet mestringsteknikker som hjelper deg i vanskelige dager.
Og ja, barn sanser og fatter gjerne mer enn vi tror - og av og til får de ikke med seg noe som helst...
Jeg ønsker deg en riktig god dag - klem fra Liv

Barbros lille atelier said...

Flott innlegg, Sylvia! Og nydelige bilder!

Ha en fin dag!

Klem

ENGLE HJØRNE said...

Du er utrolig.Med så mye smerte,men så takknemlig for livet.Det er ikke mange som deg,så skjønn.Er du åpen for hiling?det er noe som har hvert en stor hjelp for meg.Jeg ønsker deg en strølende dag videre,klem fra Sissel.

lavendel mio said...

Nydelige bilder og fine ord.
Ser ut som du har funnet råd mot smerten, musikk kurere det meste det, får en til å tenke på noe annet, ønsker deg god bedring.
Ha en fin dag, klem Hanne

Myr said...

Så godt at du har funnet noe som hjelper! Ikke noe godt med kroniske smerter, sliter med deg selv,
Klem

June said...

Men kjære Sylvia! Det er da ikke klaging og syting å være ærlig på at ikke alle dager er like perfekte som andre! Dessuten syder og koker innleggene dine av glede over livet og de små ting i hverdagen! Du er et utrolig positivt og varmt menneske med en god porsjon selvinnsikt og selvironi! :)) ....og du klager slett ikke! Dessuten har du et nydelig hjem og tar flotte bilder!! ...dermed regner jeg med at naboene dine tåler litt høy musikk innimellom - akkurat som vi bloggere tåler å høre om hverandres hverdag - både på godt og vondt! ;))
Ha en strålende dag, Sylvia - uansett volum på musikken!

Stor klem fra June
Nostalgi & Skriverier

Beate said...

synes blogg er et fint sted å dele følelser!! skulle gjerne gitt deg en stor bukett med roser!! men det er ikke så lett, så derfor gir jeg det et musikk-tips i stedet...
"Angie" med Rolling Stones er en av mine favoritter og jeg elsker å spille den høyt!

klem beate

Tovepia said...

Dette er ikke syting, og det ser ut som du er flink til å nyte de små og store gleder i livet.
Herlige bilder av kjære ting!
Ønsker deg en god dag med lav musikk og klem fra meg;)

Synnøve said...

Kjære Sylvia

Det her er ikke syting,men et veldig godt skrevet innlegg om hverdagen din.
Så bra at du har musikk som kan hjelpe deg igjenom smertene.
Snill mann og familie har du også.
Det er viktif for alle som du skriver og stoppe opp og ta pauser.
Livet er her og nå.
Jeg bruker interiør hobbyen min som pusterom. Interiør og dill og dall betyr ingenting i forhold til god helse osv,men det er viktig for meg,sånn at jeg skal greie hverdagen min.

Ha en fin dag, og så håper jeg du slipper og spille høy musikk i dag:))
Klem

Synnøve said...

Kjære Sylvia

Det her er ikke syting,men et veldig godt skrevet innlegg om hverdagen din.
Så bra at du har musikk som kan hjelpe deg igjenom smertene.
Snill mann og familie har du også.
Det er viktif for alle som du skriver og stoppe opp og ta pauser.
Livet er her og nå.
Jeg bruker interiør hobbyen min som pusterom. Interiør og dill og dall betyr ingenting i forhold til god helse osv,men det er viktig for meg,sånn at jeg skal greie hverdagen min.

Ha en fin dag, og så håper jeg du slipper og spille høy musikk i dag:))
Klem

Bente said...

Du har kommet med et flott innlegg Sylvia. Deilig å sette høy musikk og la deg få slappe av til det. Og så er det bare vakkert med hvite roser.

Ha en god onsdag!
Bente

♥ Carpe Diem ♥ said...

Heisan.
Lenge siden jeg har vært
innom hos deg.
Nei syting er dette ikke,
Du er utrolig flink til å
å se de små koselige tingene i hverdagen å sette prise på dem.
Det er de bitter små tingene som gleder og betyr mest.
Nydelige bilder.
Ønsker deg en fin onsdag
og klem fra meg.

Thelma Louise said...

flotte bilder Sylvia...og sanne ord..vi trenger å stoppe opp og leve i nuet.:-) må være slitsomt med kroniske smerter..jeg har mine kroniske ting..men heldgivis forskånet fra smerter...Stå på og nyt musikken..høyt eller lavt.:-)

klem

KATE ♥ said...

Sender deg bare en klem!

Beth said...

Tror det kan være vanskelig for de som ikke selv opplever eller har opplevd dette med å leve med stadige smerter å forstå hvordan dette egentlig er...
Jeg VET hvordan du har det. Så fint at du har funnet din egen måte å dempe smertene på?
For smertelindring kan være så mangt...

God bedring!

Stooor klem fra meg...

Hilde Heimdal said...

Smerter er ikke godt, vet alt om det...men som du sier, de små ting ! :)

Det er godt med litt sånne innlegg også, så ser en at det er mennesker bak bloggene som sitter å skriver også :)))) !!

Og det kan jo også være til oppmuntring for andre, så kjempeflott innlegg fra deg og alle gode klemmer jeg kan få sendt over datan til deg sender jeg nå ;)

♥♥♥

Du er en utrolig skjønn dame du Sylvia !! Du har skapt verdens koseligste hjem og du er en flott og utrolig hyggelig dame som gir mange bloggere flotte og gledelige innlegg å følge med på :)

♥♥♥

Gi aldri opp, for ingen kjenner morgendagen ;)

Stoooor klem til deg :)

Tino said...

Så fint innlegg Sylvia. Jeg synes ikke du syter, jeg opplever deg som en positiv og varm person.
Jeg har også mye smerter ( bl.a gikt og ME) Klart at noen dager er tyngre en andre, men det hjelper mye å fokusere på det som er positivt i livet. Synes bloggingen gir så mye, hyggelige kommentarer fra deg og andre gjør hverdagen lysere.

Ha en fin høstdag!
Klem T

Uttan said...

Ja att leva med smärta tar mycket kraft men skönt att höra att Du kommit på ett sätt som är bra för Dej.Jag kan inte heller ta mediciner för min smärta men har också hittat på andra metoder.Men när det är som värst är sängen ändå det bästa.

Klagar gör Du inte.....
Och det är viktigt att man har det bra omkring sig och en bra familj.
Och så ska man Njuta av livet! varje dag varje sekund......

Sköt om Dej!
Kramar!

Husmannsplassen i Hidlesundet said...

Fint innlegg! Nydelige bilder du tar! Så vondt du må ha det. Godt at du har så mange rundt deg som bryr seg, både familie, venner og bloggvenner. Det er så mange gode velmente ord over her, jeg er saktens enig med dem. Takk for munter kommentar hos meg. Koselig å få hilsen fra deg! Med ønsker om en bedre hverdag, sender jeg varme tanker til deg. Klem fra Hjørdis

Romantikk-takk. said...

Hei Sylvia.
Syns ikke du er sytete i det hele tatt. Du forteller bare hvordan du har det og det må da være lov. Kan tenke meg at det er trasig å slite med smerter hele tiden. Så fint at det hjelper med musikk,spill i vei du. Nydelige roser. Godt med snill familie rundt seg.
Klem Mette.

Bestemor Drillo said...

Så trasig å ha det vondt,men musikk lindrer det vet jag!
Nydelige bilder som vanlig!
Ha en god kveld!! Klem fra bestemor!!

Emidoras verden said...

Positiv tankegang,skaperglede og kreativitet er vel noen stikkord om deg Sylvia..og det tror jeg også hjelper mot smerter:)
Ha en fin ettermiddag og ta vare på deg selv:)
Stor klem♥

It's me said...

Sylvia Oh, so familiar to me, I live every day with pain I have rheumatism and swallowing painkillers every day....some days it is so hard to enjoy from things....always pain.......It makes you vulnerable.........strength darling lots of....love from me...Ria...

My home is my Castle - by Kari said...

Sier som de andre over her.. dette er ikke syting.. Flott innlegg du har skrevet !!
Tenker på deg og ønsker deg alt godt vennen :)

Klem,Kari

Lunalu said...

Nei, dette er ikke syting min venn. Men det må være tungt å ha kroniske smerter, og jeg synes du gjør mye for å fokusere på det positive.
Jeg har heldigvis ikke slike plager - så det blir heller litt syting på meg når jeg klager over en liten forkjølelse!
Nyyydelige blomster bilder. Og jeg elsker også hvite roser!!!
Ha en fin kveld - kjære du!
Klem fra Lunalu

Blessedmom's Simple Home said...

I'm so sorry you are allergic to painkillers, but they do say that music soothes the soul. I hope that translates right. I hope your pain is better soon. The photos of your home are beautiful.
Blessings,
Marcia

asbjørg said...

Åja,vi tåler personlige innlegg..leit at du har så vondt,men så godt at musikken hjelper.Nydelige bilder av roser og hjerte!
Fin kveld videre!!

ღ OTHILIES GÅRDSHANDEL said...

Huff, ja det er nok ikke alltid lett når en har smerter og vondt i kroppen.Synes du virker veldig positiv, slett ikke alle som klarer det. Godt du har funnet ut noe som kan hjelpe deg litt med det. Kos deg med nydelige roser og en flott familie:))Klem fra meg..

Rosor och Spetsar said...

Så bra att du hittat ett sätt att överrösta smärtan, och du har helt rätt i att vi ska ta vara på de små stunderna i livet o njuta o vårda dem.
Sköt nu om dig Sylvia
Kram
Annelie

Hespe said...

Helt klart Sylvia - det er viktig å stoppe opp og nyte! Ikke ta dagen for gitt, men ta seg tid til å lukte på rosene... Så leit å høre at du sliter med kroniske smerter - jeg kan ikke klare å tenke meg hvordan dagene dine kan være, men beundrer deg sterkt, som klarer å være så positiv oppi det hele! Men, det er vel en del av din egenpleie, en måte å ikke la smertene ta overhånd. Godt at du har funnet din måte å møte sykdomen på.

Gode deg Sylvia - ønsker deg masse godt - nyt dagene!!!!

Stor klem fra Hildegunn

bodil said...

Hei.Så koselig at musikk hjelper på smerten da.Elsker musikk jeg å.Men så klart har jeg ønsket at du har fått slippe å ha smerter.Høres ikke noe godt ut.Det er låv å syte litt.Det gjør vi alle.Håper du koste deg masse med den nye CDen med Henning Kvitnes.Kjempe flink.Har vær noen ganger på konsert med han.Skal kjøpe den neste gang jeg er i byen.Nydelige bilder.Ønsker deg en riktig fin Torsdag å håper du slipper så mye smerter.Masse klemmer fra Bodil.

Har en drøm... said...

Hei gode du!
Dette var da ikke syting, man må få lov og ha dårlige dager og:))
Syns liksom historien din var litt fin og jeg, på en måte... selvfølgelig dumt at du har vondt, men godt du har funnet noe som hjelper - friske blomster og høy musikk, det skulle vært blomster på blå resept syns jeg:))

Jeg vet litt hva du sliter med, jeg har mye smerter i kroppen jeg og, kronisk hodepine og blir veldig utmattet av det, slitsomt!
Men man finner en måte og overleve det på, og jeg har selvfølgelig mange flotte dager med herlig mann og flotte barn, men noen ganger er det bare trist og leit...

Kanskje jeg og skal prøve med blomster og musikk? Lurt det syns jeg:))

Nydelig hjerte du fikk til morsdagen ♥

God nattklem
fra Line

Lilli said...

Hei, fine du!
Musikk er en fantastisk smertestiller, uansett om det er kroppen eller "hjertet" som har vondt; den synger liksom kroppens sang. Selv har jeg hørt mye på klassisk musikk gjennom sommeren, og det har vært veldig fint.

Man kan bli sliten, lei, trist og sint av å ha vondt; og det hjelper å fortelle omverdenen at man har det vanskelig på et eller annet vis. Håper du ikke har like sterke smerter hele tiden, men får pause til å hente deg inn. Er sikker på at all skjønnheten hjelper; både den du har rundt deg, og den du har i hjertet. Takk for at du alltid husker på meg :) Klem

Sjabbig men chic said...

Nej, vet du vad? Är man lycklig så är man. Då kan man inte ha det bättre så det så!

Ha en härlig dag!
Kramis Lisa

Torilpia said...

Et nydelig innlegg Sylvia :o)

Ser ikke dette som syting - men en påminnelse om å sette pris på alt og alle rundt seg .. det tror jeg nettopp du er veldig flink til. Du deler av deg selv i alle retninger, du er ei super dame - og jeg har sagt det før; jeg er sååå glad for at jeg ble kjent med deg :o)

Det å spille musikk er lindring både for fysiske og psykiske plager - skulle vært mye flinkere til det jeg også .. jeg vet jo at alt føles mye lettere med litt musikk rundt meg :o)

Tror faktisk jeg skal sette på litt musikk nå - har litt dilla på en sang av Lady Antebellum; Need you now .. den er helt skjønn .. :o)
Se om du finner den på YouTube hvis du ikke har hørt den :o)

Bildene i innlegget ditt er helskjønne .. nesten så man får lyst til å skrive de ut og henge på veggen .. :o)

Ha en herlig torsdag - så at dere hadde sol - her er det veldig skiftende - bøttet ned med regn for et par minutter siden .. nå er himmelen nesten skyfri. Kanskje fordi jeg er på besøk hos deg???

Stor klem og god bedring ♥♥♥

Huset ved elven - fru Strøm said...

Hei! takk for kommentar inne hos meg ☺ Nydelige bilder du viser i dette innlegget. Smertene kan være vanskelig å takle til tider, men det virker som du har funnet en måte som hjelper deg. Åsså er det som du sier viktig å tross alt tenke på positive ting og leve her og np. Men jeg VET at det ikke er så enkelt når smertene river i kroppen og man har så vondt at man ikke greier å konsentrere seg om en eneste fornuftig tanke. Jeg pleier å trøste meg med at det ikke er farlig, bare fryktelig ubehagelig.
Stor klem fra Fru Strøm

essemia said...

Helt ljuvliga rosor och dina bilder är ju alltid fina.
Vilket bra sätt du kommit på för att lindra din smärta. Bara rocka på du, haha.
Kram Elzie

Smykkas said...

Nydelige bilder.

Jeg vet litt om det å ha en kronisk lidelse, og det er ikke alltid like lett å håndtere slike ting.

Blir du med på min Give Away?

Klem og god bedring

Datt said...

Wæo, musikk som smertelindring, imponerende! når du skrev at du brukte noe anna som medisin, og det var bilde av vin rett under, begynte jeg virkelig å lure et øyeblikk... :P

Landlige Hjem said...

Hei kjære deg, tuusen tuuusen takk for gode ord kjære venn!♥ Synes du har det kjempelekkert jeg♥ Så god du er♥
Håper du har det bedre i dag♥ All ære til deg!!♥
Har akkurat kommet inn etter 1 times powerwalk, godt for nakke & skuldre det ,) (der fikk man for gårsdagen, men det var det verdt)
Nyt av morgendagen♥
Varm klem,
Anki

Bossa said...

Ikke syting dette da, min venn. Synes også at musikk er terapi. Jeg elsker soul og annen musikk med følelse. Har det rett i øra jeg da. Kan ha det så høyt jeg vil da vet du.
Ha det så godt du kan. klem :O)

hjem hos linda said...

Heia:0)
Koselig du likte det jeg la ut,det blir spennende å åpne interiør butikken snart..
Fine bilder du har tatt...
Ønsker deg ei koselig helg.
Klæm Linda

Cathrines Kreative Hjørne said...

Ja, vi har alle våre metoder, og det er veldig forskjellig hvordan vi takler smerter, tydeligvis! For jeg må ha det STILLE! Og VARMT! Nei, det blir ikke for personlig for meg, søteste Sylvia, og alle har vi jo ups and downs, og det er fint å høre om hvordan vi løser det, på hver vår måte!

Så hyggelige at du ble følger nr. 1 på loppebloggen min, ja dette er litt spenndende!

Ønsker deg en herlig, smertefri helg!

Klem Cathrine :-)