Monday, November 8, 2010

et støvete innlegg

Hei.
dette bilde er tatt nå akkurat, her snør det. legger seg et nydelig hvitt teppe på bakken, vakkert syntes jeg, i dag vil jeg ta opp rengjøring, så mange som lurer på hvordan jeg kan ha det støvfritt å rent med så mye hvitt i interiøret,. så her kommer mine tips...
jeg må jo fortelle at jeg er hjemme, pga sykdom har jeg trygd, så kroppen min er ikke sånn at jeg kan ta hele huset på engang, jeg tar litt å litt når jeg kan..
til våre vindu bruker jeg jif vindus vasker sett, med nal går det fort..
etter støvsuging av gulver, ja da bruker jeg engangs våtmopp fra jif med grønnsåpe duft, å det lukter gammeldags rengjøring her da, å det blir gullende rene gulv.
hihi nesten som en jif reklame dette. men jeg er ikke sponset hihihi, på kjøkken bruker jeg jif kjøkken å mikrokluter, kan ikke få fullrost mikro kluter, jeg kjøper mine på kid...
her er litt av mine ting. durance stryke vann til duker, gardiner og bomulls sengesett, det blir så fint å glatt da, å dufter nydelig.
den blå flasken er kjøpt hos en lampe butikk, den er til prisme lampene våre, når de er tatt , ja da holder de seg leenge blanke å fine. må være noe som frastøter seg støv i den.. den virker..
bare se her, prismene på lyskronen på kjøkken..
vi har endel glassklokker fremme i interiøret. sånn bare til pynt. de får seg en omgang i oppvaskmaskin titt å ofte. lettvint og greit.
jeg oppbevarer sølvbestikk i glasskrukker på kjøkken, bruker det daglig.. ja en må forgylle hverdagen. det er så viktig..
har funnet ut at 830 sølvpuss med langtids virkning er det beste..holder ca 6mnd å da blir det vasket i maskin..
sånn ellers er et tips å ha en sånn kles rulle med tape til huset, vi har dyr å de legger igjen endel pels.. det vet dere som har dyr.. å jeg bruker rullen på stoler , puter . å ikke minst gardin kant , hihi ja om katten har sittet i vindu å tittet ut.. da er det pels der. rullen tar det fort...
å en mikro klut i hvert rom har jeg.. lett å stryke over ting på fks bad når en venter på krølltangen blir varm..
ja vi har endel ting til pynt. å mikro kluter ordner med støvet.
håper dere fikk noen tips. men husk...det er ikke såå farlig med støv, når jeg ikke orker , ja da får det bare vente til dagen kommer å kroppen fungerer igjen.. å det viktigste i livet mitt er ikke et støvfritt hus, nei det er familien , å venner som banker på døren vår, å en god venn godtar støv og rot, det viktigste er samtalene , ja å kunne sitte sammen i taushet å.bare være der for hverandre. å husk å ta litt å litt av gangen.
jeg som verker så mye som jeg gjør, ja det høres sikkert rart ut, men jeg setter så pris på når jeg kan gjøre disse huslige ting. er glad at jeg foreløbig kan gjøre dette , tar en dag av gangen.
men det er så viktig å prioritere, la aldri rengjøring gå foran oppmerksomheten til menneskene i livet ditt...
å slukker du en lampe å tenner et levende lys, ja da ser du ikke støvet..
ønsker alle en vakker dag..

45 comments:

Cosmos said...

Ja her var det jammen mange gode tips.. fikk nesten rengjøringa til å virke som en lek
Skulle gjerne hatt tak i den sprayen til prismene, har prøvd, men ikke funnet den enda

Håper du får en herlig dag
Klem M

RoseSommer said...

Så fint, nært og inspirerende innlegg. OG jeg fikk tips; engangsmoppene med grønnsåpeduft har jeg ikke visst om. Skal kjøpes nå!
Sprayen til lysekronen har jeg også funnet og den skal prøves for første gang IDAG!
Og snør det virkelig i Arendal idag? Huff, da kommer det vel oppover til Larvik iløpet av noen timer. Jeg får kanskje hente inne de siste pelargoniaene, da.
Jeg ønsker deg en fin uke, og ikke skli på glatta!

Tovepia said...

Så sant, det er ikke det støvfrie huset som er det viktigste. Men her kom det mange gode tips og råd;) Spray til prismer må være toppers, fo ellers hadde det vært litt av en jobb.'Håper du får en fin og god dag, klem fra meg;)

Myr said...

Så gode tips :D
Viktig det å kjenne på når kroppen ikke vil. Og veldig godt å ha venner og familie som tåler litt støv :D
Ønsker deg en fin dag
klem
/myr

Besta said...

Her var jo mange gode tips, jeg har det på samme måte som deg og jeg kan egentlig ikke huske sist gang hele huset ble gjort rent på samme tid. Bruker mange miktrokluter her også, i tillegg har jeg klut fra enjo til badet og kjøkkenet. De er fantastiske.
Ha en fin dag. Og ja her snør det også og kroppen krangler:(
klem fra marilyn

Emmas utsikt said...

Nei men så festlig. Jeg skriver også om støv idag. hehe. Så vakkert å ha sølvtøyet på benken. Det likte jeg.

Ha en fin dag Sylvia!
klem
Emma

Mariann Louise said...

Takk og lov at det er flere av oss med en kropp som virker når den finner det for godt selv! Og at det er på gode dager man får gjort noe..

..og man trenger ikke skjemmes over litt "lettvinte" løsninger, er vel derfor de finnes?? Jif mopper, microkluter ol.

Her trengs skikkelig "grov vask" av gulv etpar ganger i uka, far i huset gikk til innkjøp av tepperensmaskin, og den triller jeg over alle gulv på gode dager, den gjør gulvene renslige, og egner seg ikke bare til tepper, nei:)
Siden flokken med hunder er såå stor, må vi desinfisere og rengjøre kraftigere enn "normalen", slik at det ikke skal bryte ut noe svineri, så en gang i uka desinfiseres bur, og alt slikt noe. En omstendelig prosedyre, ikke vises det, heller, men vil følge et ganske strengt regime da det er verre at dyra får noe uhumskheter.
Støv tåler vi, og jammen blir det nok av det i vedfyrings sesongen...men..vi tar det som det kommer;)

Synes du er flink, jeg, Sylvia, du har et herlig hjem ihvertfall!!

Klem:))

Hverdagsmamma´n Anita said...

Takk for gode tips! Så koselig når man kan gi gode råd til andre :)

Ha en fin dag! Vi har også fin, hvit sne i dag :)

Klem Anita

Bente said...

SNØR det hos dere, her har vi strålende sol og barfrost. Det er så vakkert.
Takk for fine tips for å då støvet bort.

Ha en fin mandag.

Bente

Romantikk-takk. said...

Så flotte tips du deler,for meg er det også den gammeldagse grønnsåpa som gjelder,ingenting lukter bedre,det lukter rett og slett JUL av den. :)))
Enig med deg i det du skriver.
Ha en flott dag Sylvia,trasig med verking i kroppen hele tiden,stakkar deg altså,god bedring.
Klem Mette.

Vita små hjärtan said...

Härligt med massa medel som får det att dofta när man har nystädat!!!!
Så vitt och fint du har ute hos dig.
Kram Agnetha

Tofo said...

Her var det jammen mange gode tips!

Jeg har det akkurat som deg, må dele opp husarbeidet og heller ta litt hver dag!

Klem fra Turid:)

Seascape said...

Hei Sylvia :-) Ja nå begynner jeg gradvis å vende tilbake til blogglandia etter en herlig hagesesong. Sist jeg var ute og jobbet i hagen var på lørdag, men i dag er det frost i bakken. Men jeg ser at du har det hvit i hagen. Håper du hadde en herlig sommer, med mange gode sommerminner å ta med i vinterhalvåret. Ha en riktig fin mandag. Klemmmmm

Tino said...

Takk for mange fine tips. Men det viktigste som du sier er ikke å ha et støvfritt hus, at man har et gjestfritt hjem.

Ønsker deg en fin dag!
Klem T

It's me said...

Snow !!!! how early.......great picture darling......have a nice week...i also go clean up the house now.....it is monday.............love Ria....

Solveig`s familie og Interiør blogg!! said...

God Mandag! :)
Her var det mange gode tips ja :) Enig med deg, støv får være støv når man kan kose seg sammen med familien er jo det det beste! :)

Ha en nydelig Mandag!
Klem til deg!

Nina said...

Hej Sylvia
Fina bilder :O)
Önskar att vi också fick snö... och speciellt till jul. Det är så vackert!
Kram på dig
Nina

Annkira said...

Nei nå ble jeg jammen meg inspirert til å rydde og vaske på rommet mitt.
Ha en fin dag videre
Klem :D

My home is my Castle - by Kari said...

Ja her er det og likedan. Tar litt av gangen og jeg husker heller ikke når jeg sist gang vasket hele huset på en dag...
Vi bruker mye av det samme ser jeg, men den vindusvaskeren har jeg ikke, bare tenkt tanken..
God bedring til deg vennen og ha en fin kveld.

Klem,Kari

Lenemora said...

Takk for gode tips, SYlvia, nå ble jeg inspirert til å gjøre rent!
Hadde jo vært utrolig koselig med en kaffekopp om ikke altfor lenge igjen, på en av de "gode" dagene...

Klem Lene

Havfruen said...

Ja takk til fiberkluter sier jeg også:) Uunnværlig...og jeg har en for ditt og en for datt:) Jeg har 3 prismelamper...tror jeg må prøve ut middelet for prismer. Fibermopper til gulv, suveren til å ta med hundehår:)
Venner må komme foran støvtørking ja Sylvia:) Klem til deg:)

Pia said...

Men det är ju helt otroligt!? Det var ju i går, som du visade bilder av förra vintern, av de väldiga snömassorna?!? Och nu är det vinter igen??????
Så fin din avlånga glasklocka är! Och väl städaT och putsat har du det nu!

Kraaaam!
-Pia-

Thelma Louise said...

her luktet det skinnende rent.:-))

også snø a gitt.:-) igjen.:-) fått mer enn oss hitill i høst dere.:-)

koselig sofakrok også.:-)

en fin kveld.:-))

Thelma Louise said...

her luktet det skinnende rent.:-))

også snø a gitt.:-) igjen.:-) fått mer enn oss hitill i høst dere.:-)

koselig sofakrok også.:-)

en fin kveld.:-))

Rosor och Spetsar said...

Fina bilder Sylvia och fina tips, ska kolla om det finns engångsmoppar här i Sverige, så praktiskt och om det luktar såpa så luktar det rent.
Mina vänner undrar ofta hur jag orkar damma alla mina saker, men jag tycker inte det är ett så stort problem, man tar lite i taget som du skriver.
Och som vi har ett talesätt här
" Bättre lite skit i hörnen än ett rent helvete"
Ha nu en fin start på veckan
Varma Kramar
Annelie

Sylke said...

Jeg er så enig med deg - det er de gode samtalene som betyr mest, ikke om det er støvfritt ;) Men så er det da også godt å få støvet unna... Takk for dine tips. Jeg bruker selv også en del av det du viser her, og synes at vindusvasken går lettere med nal :)

Ha en fin kveld! Klem Sylke

Änglarnas hus said...

Här fanns det härliga städtips!!..
Jag har också lavendelvattnet och tycker att det doftar ljuvligt!!

Ha det gottis!! Kram Sanne!

Sylke said...

Hei igjen Sylvia! Takk for gode ord på bloggen min! Når det gjelder musikken jeg lager, så er det ikke noe som er spilt inn på CD. Jeg utgir noter som blir sunget av andre, spesielt kornoter. Så, dessverre... Men takk for tanken :)

ralfefarfars paradis said...

SÅ flott innlegg;) Her er det skitne vinduer og gulv, og støv er det nok også;)Jeg klarer heller ikke å gjøre alt i et jafs- og det er jo ikke så viktig å ha et plettfritt hjem heller- det viktigste er at man kan slappe av;) Vi har korøvelse hjemme hos oss en gang i uka- så da bruker jeg å rydde unna det verste først- en fin motivasjon;)Håper du har en fin kveld! Klem fra meg;)

Anita S Home and Wine said...

Hei Sylvia
SÅ mange flotte tips du gav idag
men det beste tipset kom til slutt for det viktigste er å være sammen med mennesker du bryr deg , da kan støv være støv..
hilsen ironisk nok - fru Støvland

Blått til lyst said...

Her kom jammen rene husmorskolen i ett innlegg! Mange gode tips, og hemmeligheten er kanskje å gjør det ene og det andre sånn i forbifarten, så går det unna nesten uten at du merker det. Litt nå og litt da.
Her blir det heller aldri tatt storvask i hele huset på én gang - det går seg nå til allikevel...
Kloke og gode ord i slutten av innlegget ditt - det er neimmenn ikke et støvfritt hus som får lyset til å tennes i barne- og venners øyne når du møter dem :-)
En riktig god uke til deg - klem fra Liv

Ruths datter said...

Det skulle kommet en sånn der hvit tornado og hjulpet meg akkurat nå.
Klem

Uttan said...

Så bra städtips....
Undrar om det finns engångsmoppar här i Sv??? inget Jag har sett.

Just nu så håller vi på att slipa i sovrummet så städa är ingen ide förrän det är klart.

Vi har just nu snöstorm ute.

Kramar!

Hespe said...

Hei Sylvia!
Skal si du kom med mange gode rengjøringstips! Hi, hi - min første tanke var at du var sponset av Jif, ja for dette var god reklame :o)

I dag har vi vind og beinkaldt vær her i Oslo - ikke mer enn -2 grader, men vinden biter, brrrr... Har også vært litt snøfnugg i luften, men ikke sånn at det legger ned. Ja, jeg innrømmer det jeg også at snø er vakkert - alt blir så lyst og lekkert! (vel, så lenge den er ren da..;o) ).

Fortsatt fin uke til deg!

Klem fra Hildegunn

Lillian's verden said...

så greit med litt små-tips.... :)

og det virker til at du gjør en kjempeflott innsats til tross for at kroppen ikke alltid samarbeider.
og som du sa, det spiller virkelig ingen rolle om skitten ligger litt for lenge....
og den går ikke ifra deg heller....
kos deg med snøen, det gjør vi her i risør å. :) når vinden roer seg skal lille gutten min ut å se snøen for første gang, kanskje i morra. :)
kos deg så lenge!

Atelje Skärvan said...

Är det julstädning på gång?
Önskar dig en fin vecka,kram Agneta

Bossa said...

Hei på deg. Så flink du er... Jeg bare roter selv, men har så vidt begynt å vaske duker til jul da.
Ha nydelige dager. Klem :O)

Villa Klaraberg said...

God morgen Sylvia! Kjenner meg igjen på det du skriver og er helt enig. I yngre dager så gikk husvasken lekende lett på en dag, nå må det deles opp...men det er helt greit det. Takk for tipset om prismesprayen, den skal jeg prøver. Jeg pleier å demonterer prismene og legge de i vann med krystallsoda, da skinner de som diamanter. Her jeg er nå har det kommet mye sne i løpet av natten og det snør fremdeles. Ha en fin onsdag, klem fra Jorunn

Synnøve said...

Hei
Tusen takk for hyggelig hilsen på bloggen min.

her var det masse gode vasketips.
Kjennet til det med dyr i huset. Må støvsuge litt ekstra med dyr i huset. men det er veldig trivelig med dyr da.
Nå skal jeg drikke opp kaffen min,før jeg skal vaske rundt vaskerommet.
Klem

bodil said...

Hei.Tusen takk for tippsene.Jeg har nå begynt å vaske rundt til jul.Kjøkkenskap osv.Men er ikke så flink til å pusse sølv.Oftes når det skal brukes.Men må være forsiktig så det ikke blir skraper på det.Lett for det hvis jeg vasker det i vasken.Sølvbestikk.Bruker veldig ofte mine teskjer i sølv.Ønsker deg en riktig fin uke videre.Klem fra Bodil.

Simones Country Home said...

Heia.
Smarte tips frue. Greit å ta julevasken snart vel. hehe.

H en fortsatt fin dag.

Klem Simone ;o)

essemia said...

Bättre lite skit i hörnen än ett rent helvete, jag det brukar vi säga. Tror inte det är bra med FÖR rent heller. Märks på alla allergier som är numera. Sånt var aldrig när jag var liten.
Men tusen tack för alla bra tips!
Kram Elzie

Maria ( Idekroken ) said...

Så flink du er da! ;)
Koselig at du skriver til meg om tips ang.smertene. Takk for det.
Jeg har et tens-apparat her, som jeg fikk fra sykehuset, men jeg har veldig lavt blodtrykk,og får blodtrykksfall av tens, så jeg må bruke det med forsiktighet.
Det er skader i ryggen jeg sliter med. Har prøvd det meste, etter at den siste operasjonen bare gjorde det verre.
Nå på onsdag skal de prøve intravenøs lidocain. Skal visstnok være enkelt, og hjelpe på nevropatiske smerter. Så er spent :)

Klem fra meg

Bestemor Drillo said...

Hei ! Dette ga meg nesten lyst til en skikkelig rundvask! ( Bare nesten)
Ha en fin torsdag ! Klem fra meg!

Ragnhild / Wallas Verden said...

Ja nå blir det reint fra loft til kjeller, og jula kan bare kommer;)
Må du ha en deilig torsdag
Klem:)