Wednesday, December 8, 2010

midt i 2 advent uke

allerede onsdag, disse iskalde advent dager går så fort, men vi hygger oss inne å steller å pynter til jul.
noe av det koseligste jeg vet..
har stelt til et riktig "godte/momse " hjørne på kjøkken benken, her vil det stå litt av hvert husets folk kan forsyne seg med utover advent dager,
klart de små søte julemus må få årets pepperkake bakst , ler....
lys i norgesglass får tankene mine tilbake til farmors julekjøkken, å som hun strevet til jul, alt laget hun selv, en gris ble kjøpt inn, åfy å ekkelt jeg syntes det var når den kom i hus, ja den var delt i 2, resten gjorde farmor, sylte, ribbestek ja alt tok hun fra denne grisen.. å bake gjorde hun hver dag i desember, alle ryer ble vasket å kom ikke inn i stua før lillejul aften,
trygge gode minner dette ..
i dag har min datter Tina vært på ultralyd, å de får en gutt, så Steffen og Stina får en lillebror, blir kos å få en baby i familien til våren...
i dag står det en liten ribbe i ovnen her, det lukter jul i huset,
jada jeg er forsiktig med armen...men så deilig å kunne bruke den som støtte for høyre hånd igjen..
ønsker dere alle fine dager mot helg, bak og pynt å riktig kos dere med alt, de går så altfor fort disse dagene nå.

42 comments:

Frøydis said...

Så koselig du har gjort det! Vel, du har det nå alltid koselig da, men disse juletingene dine er jo rett og slett nyydelige!!
Likte de musene, hehe

Så gøy å få nytt barnebarn :-D Jo flere jo bedre, sier jeg :-)
Har bestilt 8 jeg, hehe...så får vi håpe at de kommer etterhvert :-))
Ha en flott kveld og fortsatt god bedring. Ikke gjør for mye nå da, det straffer seg!!

Klem fra meg :-))

En mors verden said...

Heisann!
Så koselig du har gjort det! Jeg har hengt opp pepperkakefigurer i dag, de henger rundt omkfing i huset, og det lukter godt:)
Gratulerer med nytt barnebarn på vei:) Jeg håper det blir noen år til det blir min tur, men jeg gleder meg:)
Armer er ganske viktige, det merker man når de ikke kan brukes på en stund!
Kos deg videre i adventstiden, hilsen Ellen:)

Sanna said...

Blir ofte sulten og godtesjuk, når jeg er i bloggen din.
Lurt med et kosehjørne.
Og tøft med lys i sandkakeformen og norgesglasset.

Tovepia said...

Utrolig hva som ble gjort før i tida, men koselig å ha slike minner;)
Kommer to bbarn til her i familien også til våren;)
Kosehjørne tør ikke jeg ha, da hadde det blitt for mye av det gode;)
Ha flotte dager, klem fra meg;)

RoseSommer said...

Bestemor igjen?!! Moro. Har akkurat vært inne hos Camilla i Villa Greve og sett 3D-bildene av hennes lille......
FANTASTISK!!

Lykkeliten said...

Alltid like hyggelig å stikke innom din blogg og hente litt stemning. Hyggelig at du deler minner med oss, og jammen er jeg glad for at jeg kan gå i butikken og kjøpe grisen i små porsjoner!

Ta vare på deg selv.

Klem Lykkeliten

Bente said...

Koselig med julegodter og herlig med litt julelukt i huset også. Her skal det smakes på ribben lørdag.
Så hyggelig med en liten gutt til i familien deres. Vi er heldige og har tre gutter. 7 år, 5 år og Eskil blir snart 11 mnd.

Bente

Änglarnas hus said...

Så mysigt du har pyntat till advent!..Godsaker och fina prylar!

Ett varmt grattis till tillökningen till våren! Ljuvligt!!

Kramis Sanne!!

ralfefarfars paradis said...

DU er en mester til å gjøre det fint rundt deg;) Så fine de heklede toppene til glasskrukkene var- har ikke sett sånne før;) De måtte nok stå på før i tiden- det er mye vi slipper i dag;) Så koselig med en guttebaby underveis!

ETT RÖTT MONOGRAM said...

Så jättesöta julmöss du har, och så mycket gott dom kan kalasa på när inte du ser. Kan tänka mig att familjen tycker det är gott med allt du bjuder på också. Och grattis Sylvia nu blir du mormor igen.
Ha det gott
Varm kram
AnnaMaria

Nina said...

Hej Sylvia
Vad fint du har pyntat och så vackra bilder... Må så gott
Kram Nina

Hilde said...

Så hyggelig med en nytt barnebarn! Godt armen din er bedre... Det er fult av stemning hos deg - alltid hyggelig å titte inn - nyt denne deilige tiden alt du kan selv om armen er i ulage...
Klem Hilde

Kreoline said...

Koselig pyntet hos deg Sylvia, koselig med en godtekrok å snike til seg noe godt fra. Koselig med nytt barnebarn også, tenker du gleder deg stort. God bedring med armen, kos deg i uken. KLem fra Mona.

Mariann Louise said...

Søte julemus med pepperkake:) Og hyggelig å ha trygge minner fra barndommen, farmoren din har nok vært en flink dame! Men de var nok mye flinkere til å sette pris på tingene den gangen..
Har blitt for mye bruk og kast idag.

Koselig med ultralyden, blir jo en fin begivenhet til våren, dette!

Klem fra Mariann

Besta said...

Koselig som alltid hos deg:) Og så skjønt med en liten gutte baby, det blir nok stas.
Høres deilig ut med ribbe, her ble det fiskesuppe..ikke så verst det heller.
klem fra marilyn

Datt said...

Søte musene! Og jeg har SÅ lyst på den godisen...!

liven said...

Koselig i kjøkkenet ditt Sylvia!
fin adventstemning :o)
Så spennende med et nytt barnebarn på vei...heldige dere!!

ha en fin kveld :o)

Tino said...

Så koselig du har gjort det. Til og med julemusene koser seg hos deg. Tror jeg skal lage til et slikt brett på kjøkkenet selv, og fylle litt småkaker og forskjellig på norgesglass.

Nyt kvelden videre!
Klem T

Fru Strøms Kvardagspussel said...

Så trivelig du har det hjemme hos deg diss førjulsdager. Kunne tenkt meg å snoka litt i glassene du har stående i "momsehjørnet" ☺ Kos deg videre med juleforberedelsene.
Klem fra Fru Strøm

Sylke said...

Det ser ut til at julemusene allerede har begynt å forsyne seg av julebaksten - du får nok holde øye med dem ;)

Ønsker deg en god uke! Klem

Evelyn said...

Hei :) så koselig et julehjørne du har laget deg da.. virkelig god stemning :)

Jeg er oppvokst hos min bestemor, og jeg har også de sammen minnene som du... ho lagde det meste selv.. sylta og stod i på høsten og sommeren ... til jul skulle alle de 7 sortene bakes og det skulle pyntes og vaskes.. alt ble gjort ferdig lillle julaften.. fine og litt vemodige minner dette syns jeg...

Ha ei fortsatt fin førjulstid :)

Klem fra Evelyn

Bossa said...

For noen nam-nambilder dette var da. Jeg får nøye meg med å se på dem. Så koselig det blir med en aldeles ny guttebaby i familien din da. Koselig med bestemor-rollen. Ha deilige dager og vær forsiktig med armen. Klem :O)

Nostalgia said...

Så koselig hos deg :-) Fine barbdomsminner er gode å ha.
Blir kjekt med et nytt barnebarn, koselig :-)

Ønsker deg en fiiin torsdag !
klem, Nostalgia

Romantikk-takk. said...

Herlig med barnebarn,har 3 jeg også. Deilig med en godterikrok og snoke litt i. Godhjerta du er Sylvia.
Klem:)

Beth said...

Mmmm...., jeg syntes nesten jeg kan kjenne ribbelukta jeg! Koselige stemningsbilder...
Ååå, så koselig å bli bestemor igjen da? Det er virkelig noe å glede seg til.
Håper armen din er bedre?

Blessedmom's Simple Home said...

I'm glad your arm is better, and congratulations to your daughter and the baby they're expecting.
Everything looks delicious :-)
Blessings,
Marcia
P.S. I'm having a giveaway on my blog :-)

Alven said...

Hei :-)

Så koselig førjulsstemning det var her inne :-) Og gratulere med gutten som kommer til våren :-)


Ønsker deg en flott torsdag :-)

Klem

Rachel said...

Å jeg syntes nesten jeg kan kjenne den gode lukten av ribbe helt hit til småland. Ribbe er jo så gott, men det kan jo hvere for att man ikke spiser det så ofte.
Og du den gotte plassen ikökkenet höres og ser helt toppen ut for en gotte gris som meg ;o)
Jeg sitter her og hörer på jule sanger og koser meg med en kopp kaffe.Deilig og kunne ta det med ro. Håper du ikke sliter for mye til jul vennen. Du vet jul blir det alltid! Og så koselig med en liten gutte baby hils og gratuler. Stor varm klem till deg käre Sylvia.

Lantliv på Rosentorpet said...

Vad fint du har pyntat.
Jätte söta jul möss =)
Ha en bra dag / Sari

Karl Halvorsen said...

Måtte innom deg min gode og trofaste venn, Sylvia. Se hvordan det står til. Da kom tankene på den ville ideen igjen, kunne det la seg gjøre å få flyttet Arendal litt nærmere Trondheim? Det hadde gjort seg, for den kjøkkenbenken skulle jeg gjerne ha vært innom. Skulle gjerne ha tatt med kaffe på Thermos. :)

La oss satse på at kroppen spiller på lag fremover, og at armer og bein funker så bra at jula snart kan ringes inn med alle tradisjoner i behold.

Ha en fin dag, Sylvia. Ved Nidelva...i ditt lune hjem!

Klem fra 'n Karl!

Torilpia said...

Hei Sylvia - tusen takk for koselig kommentar :o)

Håper alt er bra med deg og alle dine .. ser armen/skulderen har blitt mye bedre :o)

Ser du blogger i samme ånd som tidligere - alltid koselige bilder å se på - alltid koselig å lese hva dere driver med :o)

Her går det i maling for minsteprinsessa og blogg/pc for meg. Var nettopp ute på verandaen og hengte opp noen julelys langs rekkverket - så ble det bittelitt mer jul her også :o)

Ellers så savner jeg bare mandariner og melkeprodukter i mitt kosthold. Gleder meg til jul når jeg kan smake på det igjen. Skal ha en dag med fiskeboller i hvit saus i alle fall ... hihi .. Rart hva man får lyst på når man ikke kan spise det :o)

Må innrømme at de sjokoladebitene fristet veeeldig .. så det blir nok en bit eller ti av de i julen. Men så er det heldigvis bare ei vanlig helg liksom.

Kos dere Sylvia .. tenker ofte på deg og dine selv om jeg ikke er så ofte i blogglandia - ikke så ofte på facebook heller nå for tida .. men jeg kommer tilbake .. helt sikkert :o)

Stoooor klem ♥♥♥

-Ultima-Thule- said...

Så koselig det er hos deg!! Flotte bilder som gir skikkelig julestemning :0)
*Klem*
-Kamilla-

Ingunn said...

Så koselig det ser ut hos deg.
Kjekt å ha noe stående framme så en bare kan kose seg.
Midt i julefeiringa blir det fort så mye annet...
Fint å høre at det går bedre med armen din :)
Klem fra Ingunn :)

Huset vid ån said...

Hej vännen!
Hoppas allt är bra med dig!
Så mycket gott du har gjort, jag kan känna juldoften ända hit.....

Önskar dig en stämningsfull o fin adventshelg!

Julkramar Therese

Seascape said...

Så fint du har pyntet, både inne og ute. De som kommer på besøk til dere må virkelig føle seg velkommen. Ha en riktig fin helg. Klem

essemia said...

Vad roligt med en liten bebies i familjen. Och vilka söta små möss du hade där. Helt bedårande.
Ha det så gott.
Kram Elzie

bodil said...

Hei.Hær var det mye godt.Nam,nam sjokolade.Ja slik var det før i tiden.Hær på gården vasket de både fjøs og stabbur til jul.Slaktet og bakte syv sorter å mye mere.Tidene har forandret seg.Men er nå koselig med førjulstid i dag å da.Så koselig du har det.Lykke til med den lille til din kjære datter.Spennendes.Ønsker deg en riktig fin førjulshelg.Klem fra Bodil.

Inspiration i vitt said...

du gör alltid så fint omkring dig Sylvia. Du skapar trivsel och värme runt omkring dig. Kram på dig/Ingela.

sologbolig said...

Så koselig med et godte/momsehjørne på kjøkkenet da ! Eg hadde vel spist det opp sjøl..hihi!..i allfall på en dag som denne da eg er så godtesjuk !!
Så koselig med nytt barnebarn da. Eg har 5 stk, bare kos ! ha ein fin kveld. Klem

Sjabbig men chic said...

Men vad spännande med bebisen! Mys, mys, mys hos dig!

Kramis Lisa

Bettum Villa said...

Her var det herlilig stemning gitt! Fikk lyst til å momse litt for å si det sånn :).
Og grattis med ultralyd nyhetene. Alltid morsomt å høre hva det skal bli.
Tusen takk for hyggelig kommentar inne hos meg. Varmer alltid.

Klem Madelén

Magnys Lille Krinkelkrok said...

alltid så koselig hos deg, skjønner ikke hvordan du har så mye overskudd til pynt og stæsj når du er så mye dårlig...
grattis med baby i vente,- det er rikdom! søstra mi vente nr 4 til våren, oii som vi gleder oss...
ha ei koselig helg videre, magny