Friday, February 25, 2011

Kaffepause

Hei , ja setter meg ned med en ny laget espresso kaffe, å lar tankene fly, det er såvidt vippet over til varmegrader i dag, så det drypper fra tak å er farlig glatt på veiene.Blir godt om snøen kan begynne å smelte nå, men er så tåke her, kan snart ikke se naboen..
Se i denne montasjen på de små jentene som sitter på oldemor sitt fang, det er meg med hodet på skakke, å min kusine "søs" Gro. kan ikke huske dette , men bildet er så koselig, har god kontakt med Gro den dag i dag. skiller bare knappe 2mnd på oss, ja tankene flyter her jeg sitter, hopper fra det ene til det andre..
Må vise dere noen sokker jeg begynte å strikke før jeg falt å skulder kom ut av ledd.

Stilige ikke sant? Husfliden i Arendal som har oppskrift på disse skjønne sokker, de kommer i mønsteret fana, setersdal,marius, ja disse norske kofte mønstrene vi har , lett å strikke, hadde egentlig tenkt å lage noen til julegaver, men skulder satte en stopp på det, ikke bra ennu .
å på gulvet står denne sinkboks til sokker som har kommet bort fra den andre..
litt mer norsk strikk, har hengt disse til pynt nå i vinter, det er Silje som har hatt dem når hun var lita, ja tiden går sååå fort.
Mange har spurt meg om denne Kåpen jeg brukte i snø innlegget under her, den har jeg kjøpt på Arena Amfi i Arendal, der ligger det en butikk som heter Guidance , å det er en norsk designer som lager disse klær, de har mye fint, vet ikke om de har butikker andre steder, men kikk på deres FB side om dere er på FB. Gå inn HER Å SE
liker mange av klærne de har der, å ikke er de dyre heller. ja det var litt reklame..
sånn ellers er jo SILJE konfirmant i år, dette skjønne lys har hun fått av presten i kirken, alle barn som blir døpt får et til dåpen av kirken, så kan det brennes litt hvert år frem til konfirmasjon, Silje sitt som hun fikk til dåpen er brent opp, så hun fikk et nytt,
å det tenkte vi at skal tennes på konfirmasjonsdagen å få brenne opp, vi er så smått i gang med planlegging til konfirmasjonen nå, mat og lokaler er bestilt, hun ønsker en enkel og hvit borddekning ,så det skal vi nok få til. Kjolen har hun, den fikk hun av Tina og Geir til jul,
så vakker en lys kjole. Vi går spennende dager i møte TINA skal ha baby og har termin på Silje sin konfirmasjonsdag.......
da ønsker jeg dere alle en riktig god helg,
måtte den bli som dere ønsker...

37 comments:

Sanna said...

Så flink du er å strikke da....
Jeg har problemer med å strikke, for jeg har artrose i skuldre og armer, så da blir jeg helt "maroder".
Blir bare litt sokker i ny og ne, for de kan jeg legge vekk i mange omganger....
Godt det ikke snør hos dere i dag. Det gjorde det her i går og i natt.
Jeg så foressten på nyhetene at "hele" sørlandet var plaget av vond lukt. Kjenner du noe?
Ha en riktig god helg.

Romantikk-takk. said...

Ååå så spennende da,kanskje gutten kommer på konfirmasjonsdagen. Blir lekkert med hvit pynt på dagen.:)) Så synd at du ikke er bra i skuldra enda,så flink til å strikke som du er også. Kjenner det på nakken når jeg har strikket jeg også,men er så glad i håndarb. at jeg nekter å legge det fra meg.
Lekre bilder fra deg som alltid,håper snøen drar sin vei snart.Ønsker deg en fin helg.
Klem fra Mette.

My home is my Castle - by Kari said...

Måtte bare legge igjen ett lite spor etter meg idag :)
Her er og tåke, men jeg trøster meg med at den spiser snø ;)
KOselig bilde av deg og Gro...

Ønsker deg en fiiin helg .
Klem,Kari

Bluggi buggi blogg said...

Tåken ligger tett her også. Skikkelig ruskevær her. Men da er det ekstra koselig med innesysler :)
Masse fine bilder. Koselig med norsk strikk.
Ha en fin helg
Trude :)

Simones Country Home said...

Hei paa deg Sylvia. Flink du er da. ;o) Fine bilder av fine ting. Jeg er i Frankrike for tiden, derfor trykkleif. hehe Her er det ca 10 varme naa, saa myyye bedre enn hjemme. hehe

Onsker deg en god helg.

Klem Simone :o)

Barbros lille atelier said...

Så mye fint å se:-) Nyyydelig kåpe du har kjøpt deg!
Og kjempeskjønne sokker du har begynt på. Flott mønster! Håper skulderen snart er bra.

God helg!

Klem

sologbolig said...

Koselig innlegg hos deg. Kjempefine sokker i Fanamønster. DEt er et mønster eg liker veldig godt, har strikket mange Fanagensere oppgjennom årene både til barn og barnebar .
Det var et flott lys, har ikkje sett denne typen før, her tror eg bare de får et helt kvitt ett.
Og kåpa di var kjempefin.
Her er det varmegrader i dag for første gang på leeenge...det drypper og renn overalt. Ha ei deilig helg.

GroLinda said...

Nydelig innlegg du har her søs ;o) Gleder meg til konfirmasjonen til Silje. Dagen før henne er det Martin sin tur :o)Eldste til Tore. Vi fikk en innbydelse i postkassa! Hu kunne ikke være så personlig at hu ringte på her liksom! Rart kvinnemenneske.. Men sånn er hu bare så det er bare å overse ;o)
Drøyer litt med å ta turen til dere. Venter til det blir litt "bedre" vær ;o) Ønsker dere en strålende flott helg og kos dere masse.
Klem fra søs i Skien :o)

It's me said...

Happy weekend darling !!like your cofeemachine !!! nice cups !! love Ria...xxx..

Mona/Villa Tverrteigen said...

Hei, hei..
Her var det mye spennende på gang ja..
Baby i vente er jo bare så koselig og tenk om den kommer på selveste konfirmasjons dagen..Får jo håpe at den kommende mor klarer å knipe igjen så hun får med seg den fine dagen:))

Håper du får en flott helg selv om det er grått og trist ute:)

Klemmer fra Flekkefjord;)

Besta said...

Sokkene var nydelige, skulle gjerne hatt et par av de. Må kanskje godsnakke litt med ei svigerinne eller søstera mi. Jeg KAN ikke strikke sokker.... Og kåpen var jo skjønn. Jeg skal rett inn og se på siden deres.
Ha en fin kveld. ( her ble det forresten lasagne til middag og Pål kom hjem med reker til kvelds så jeg triller vel i seng i kveld.
klem fra marilyn

Havfruen said...

Et koselig innlegg Sylvia:) Herlig bilde av deg og søs:))
Men så flink du er til å strikke da...? Knallfine sokker jo:)
Blir spennende å se om Tina kommer i konfirmasjonen til Silje da:)
Hos meg har vi hatt vår idag.....vært på lang tur nå.
Ha en fin fredagskveld, klem fra meg:)

Datt said...

Fine kaffekoppen din, liker den!!

Nostalgia said...

Ja det høres ut som spennede tider, for et sammentreff !
Nydelige ting du strikker, håper skulderen din snart er bra igjen.

Ønsker deg en fiiin kveld !
Klem, Nostalgia

Tovepia said...

Du er jo en racerstrikker, ikke det enkleste dette!
Koselig bilde av dere to, og tida raser avgårde; av og til er det greit, andre ganger ikke;)
Kos deg i helga, klem fra meg;)

Heidi's hjørne said...

Så koselig innlegg. Sånn herlig "tankene flyr" innlegg. Koselig å lese. Kjempefine sokkene du er i gang med Får håpe skulderen din blir bra snart.
Vi får kose oss inne i gråvære/ruskeværet. tror det kommer slike dager for at vi skal slappe av og kose oss inne,i blandt.
trivelig bilde av deg, din kusine og oldemor. Om en ikke husker akkurat da det ble tatt, så er slikt gjerne minner som varmer.
Ha en flott helg, og kos deg med den fine kaffemaskinen, og den flotte koppen din :-)

ENGLE HJØRNE said...

Hei på deg. Føret må jeg si at du skriver så koselig. Jeg har også Komfermant i år,Innbydelsen og bordkort er alt laget. Resten er i hodet midt. Jeg har en gutt, så fargene blir lyse blå,hvit,krem og brun.Jeg elsker å stelle stand store selskaper, lage god mat å pynte lekre bord. Så vil jeg ønske deg en riktig god helg, klem fra Sissel.

Blessedmom's Simple Home said...

I love those Norwegian patterns. I don't knit, and it's hard to find things with those patterns here. So nice to see yours :-) That coat is beautiful too!
Enjoy your weekend.
Blessings,
Marcia

Rachel said...

Sylvia jeg har ikke glömt deg men jeg er ikke så flink med komentarer akkuratt nå desverre. Men jeg leser allt du skriver og det er så koselig.
Du er flink til og strikke også.
Koselig bilde av dere med oldemor, sånt er ovurdelig. Klem till deg!

Amy said...

Hei Sylvia,
Nydelig gamle bilde med deg og kusine og oldemor!! Jeg elsker sånn gamle bilder jeg!! Selv om jeg ikke vet hvem er i dem, de representere et enklere tid syns jeg...
Jeg var innom kremmerhuset i Gjøvik for noen dager siden og prøvde å finne den skilt- oppskriften på kjærlighet. Hun bak disken sa de var solgt ut og visst ikke om de fikk ny. Den kom ut under morsdag og valentines så det gikk fort- forstårlig nok, den var så koselig!! Men jeg skal hold øye åpent hvis jeg kan finne det et annet sted også. Må ha det, bare må ha det!!!
Ha en koselig dag vennen...klem fra meg på eventyrhus

ETT RÖTT MONOGRAM said...

Hej Sylvia
Måste börja med och skriva att det är så roligt och läsa dina inlägg, och av någon anledning har jag så lätt och förstå din norska. På en del norska bloggar hänger jag med dåligt, får gissa ibland vad orden betyder. Tror din norska är väldigt lik den jag växt upp med i gränstrakterna. Kaffe ser gott ut, det ska bli fika här i em också. Och det var roligt och få se hela kappan, den är supersnygg. Det kommer och bli roligt och ha konfirmationskalas, en dag och minnas.
Ha en fin lördag vännen
Kramar
AnnaMaria

Hemma på Landet said...

Så mycket fint igen.:-) Kram Stina

Hanna said...

Ha en fortsatt fin helg.
Kram
Hanna

Fru Andersen said...

Heisann!

Takk for gratulasjoner, gleder oss til lillebror;-)

Så flotte bilder du viser!

Gratulerer med barnebarn nr. tre på vei!

Klemmer!

Evelyn said...

Hei :) så flink du er til å strikke og ordne... flott og minnerik bilde av deg da du var lita.

Mye spennede som skal skje hos deg fremover skjønne jeg.. blir nå spennede å se når barnebarnet kommer da.

Lurt med en slik boks til sokker som ikke har make..


Ha en fin kveld og helg videre.. her blir helga brukt til korseminar, kjempe kjekt :):)

Hespe said...

Hei på deg vennen!
Ja, her i Oslo har det både vært tåke og snø i dag - stakkars de i Holmenkollen...! Passe fint vær for meg da, som likevel skulle være innendør og jobbe..;o)

Legger spesielt merke til sinkboksen her i innlegget - en sånn skulle jeg også hatt! Utrolig hvor ofte det mangler en sokk...;o)

Fin lørdagskveld og helg videre til deg!!

Klem fra Hildegunn

Karl Halvorsen said...

Hallo og god kveld, Sylvia!
På tide å starte runden sin med kommentarer og besøk hos dere andre nå. Som du vel har sett, har det vært en travel uke på andre felt enn bloggene. Koselig, ikke stressende, travelhet.

Du fristet slik med kaffen her, at jeg dro til med en kopp til jeg også, før jeg etter hvert skal forsøke å finne roen for dagen. Ikke det lureste det, for søvnen, sies det. For meg spiller det ikke den store rollen, tror jeg. Søvnen er det litt opp og ned med, på tvers av kaffedrikkingen. (Nå får jeg sikkert mange eksperter mot meg. :) )

Så fant jeg et lurt tips i kveld også, hos deg. Burde ha vært standard inventar i alle hus og hjem esken for single sokker. Har mange ganger lurt på hvor den andre tok veien. :) Akkurat det tror jeg hverken jeg eller andre kan komme med løsningen på. Når klærne hentes i trommel og vaskemaskin, kryper jeg omtrent egenhendig inni for å sjekke om noe ligger igjen. Hittil har jeg greid å komme meg ut før den startes på nytt igjen. Skjønt jeg kunne sikkert ha hatt godt av noen runder der også. Apropos trommelen, det blir ny slik på oss, vår røk fredag. Ikke så rart, for den har gått noen runder de 28 årene vi har hatt den. Det må være bort i mot verdensrekord det. Kanskje en skulle høre med Philips, kanskje det vanker en ny...

Spennende tider fremover for dere nå, tenker jeg. Et nytt barnebarn (har fått med meg det) og konfirmant. (Har fått med meg det også) Spennende og ettertenksomme tider med slike hendelser. En får seg noen turer bakover i tiden med tankene sine, og fremover også. Det gjør i alle fall jeg.

Håper du snart kommer deg i bedre form, og at natta og morgendagen blir fin som avslutning på denne uken. Og at en ny og fin uke gås i møte på mandag. Hei, så lenge og god søndag i første omgang!

Vi krysser fingrene for grønne omgivelser ganske snart, både i Arendal og Trondheim. Og at vi kan henge bort broddene for vår og sommer ganske så snart! Enig?

ETT RÖTT MONOGRAM said...

Jösses så vackert! Jag googlade och hittade den versionen du skrev om med Bettan och Rybak. Så otroligt vackert, man ryser. Och Alexander är ju stor favorit här i Sverigen nu, han danasr in i våra hem varje fredag.
Kram och tack för tipset.
AnnaMaria

Birte said...

zinkboksen med sokke teksten var knall stilig.. tror jeg må kopiere ideen.. hi hi..

1 gang innom her, men ikke siste.. for en koslig blogg. Du er kjempe flink..

Klem ifra Birte

Thelma Louise said...

Oj dere har mye kos i vente Sylvia.:-) blir spennede.:-) herlig bilde av søte jenter på oldemors fang.:-) og tøff kåpe og sokke esken også.:-)

Og takk, tror boken blir variert og bra.:-) gleder meg til å se den...:-)

Fin søndag til deg.:-)

Klem

Helen said...

Åååhh, så koselig innlegg;)
Fine bilder, elsker de søte små rød/hvite barnevottene, som du har hengt på oppslagstavlen.

Gratulerer med snart, konfirmant !
Og ennå ett barnebarn, hvis jeg forsto rett? Moro, moro !!

Enig med mange andre her, den kåpen din er SKIKKELIG FIN !!!

Godsøndag ønskes deg og lykke til med alle planlegging.

Tino said...

Så mye fint du viser, flotte sokker du har strikket! Nydelig kåpe du har, den likte jeg godt!
Deili med en kopp kaffe med kaffemaskin og søte kopper.
Ønsker deg en fin søndag videre!
Klem T

Cosmos said...

Så koselig med strikk
Ønsker deg ei god uke
Klemmer fra Marianne

Alven said...

Hei :-)

Så koselig innlegg :-) Flink du er til å strikke :-) Og koselig med ett barnebarn til på vei :-)

Ønsker deg en flott kommende uke :-) Håper tåken letter :-)


Klem

lisje astrid's husblogg said...

Hei du flinke,gode Sylvia♥

Denne kaffimaskina har vi og..Elskar kaffien♥

Som alltid syner du slike nydelege bilder!

Ønskar deg ei god ny veke!

Klem frå Astrid♥

Karin said...

Hei,så flott header du har,var skikkelig vårlig og fin.Så spennende med et nytt barnebarn.Blir koslig! Alltid så koselige bilder hos deg. Ønsker deg en flott uke.Klem fra Karin

Mia Maräng said...

Hejsan!
Vilken underbar blogg du har! Jag har lagt mig som följare. Vilket fint kort och bilder.Hoppas att du får en fin vecka.Och TACK för att du skrev en kommentar på min blogg.
Kramiz Mia