Tuesday, September 13, 2011

En gammel skrivemaskin.

Hei mine kjære trofaste følgere,
blitt en stund siden sist nå, ja jeg har en forklaring, jeg gikk rett og slett ned for telling med halsbetennelse og feber, ikke helt bra ennu ,men det er greit,
nå er det mannen som ligger rett ut med det sammen,
nok om det,
i går kom denne skjønnheten i hus,
en gammel Royal skrivemaskin , vi har funnet ut at den er fra år 1932,
det var kjærlighet ved første blikk,
kanskje det har sittet en forfatter å skrevet på sine memoarer på denne...
eller kanskje den har stått på et kontor for handel og vandel..
nydelige detaljer.
syntes denne gamle boken passet ved siden av, læren om Handellæren og handelrett..
jeg er så glad i gamle bøker, å her vi vår seksjon passer den godt,
kjøpte den av en dame i en nabo by, så Jenny...du ser den har fått det greit..hihi
har jo en datter som er så flink å skrive noveller, så denne er nok hennes når hun får plass,
da sier jeg farvel for denne gang,
håper det ikke blir så lenge til neste gang,
pass på hverandre,
vi blogges,

å tusen takk for alle koselige hilsner på forrige innlegg om balettsko.
dere er bare rett og slett best..

70 comments:

hemma hos lilla mej said...

Åååå vad fin och gammal skrivmaskin.Kortet med tjejerna bakom gillade jag.Är ju bara så tokig idom.Vart har du hittat det?.Ha en skön kvällgoa vännen.Kram Rita ♥

Mette`s romantikk. said...

Oi,så fin den var. Gøy å ha noe sånt da, også så gammel. :)))
Koselig med innlegg fra deg igjen.
Klem fra meg.

Blått til lyst said...

Visst var det en fin og stemningsskapende skrivemaskin. Spennende å tenke på hva som er tastet ned på den i årenes løp. Kanskje var det en ung kontordame som skrev så arkene flagret. Lange dager og vonde skuldre, men egen lønn! Det gjaldt bare å ikke gifte seg, for i 1932 ble du sagt opp om du fikk deg en ektemann. Forsørgede kvinner skulle ikke ta arbeid fra andre....
Riktig god bedring - klem fra Liv

Mormor said...

Herlig!
Og tro det eller ei... den ligner veldig på den første skrivemaskinen jeg lærte touch-metoden på. I 1970. På Grünerløkka kommunale handelsskole.

Klem fra Inger

Beate said...

så bra du er i bedre form!!

skrivemaskinen er kuul! har en gammel skrivemaskin jeg også"

klem beate

Asbjørg said...

Tøff skrivemaskin!Syns også lysestaken var kjempefin!God bedring,håper du blir helt frisk fort!!

ღ OTHILIES GÅRDSHANDEL said...

Så godt å høre at du er blitt bra igjen..Flott skrivemaskin, og ja, lurer på hva som er blitt skrevet på den.Her er jeg fortsatt i hvilemodus om dagen ang bloggen.. Maler og pakker ut varer..Rene julaften vettu:))

Daisys home said...

Du har virkelig mange flotte gamle skatter :)
Håper at formen bedrer seg
klem

jakt,skor,barn,inredning said...

Förstår att det blev kärlek direkt ;) Tänk om den kunde berätta sin historia ! nilla

Ingunn said...

Hei Sylvia.
Så kjedelig at du har værty syk, da, og nå din mann ! Godt du er på bedringens vei i alle fall.
Skrivemaskinen var koselig, det samme med de gamle bøkene...Lysestaken passet så godt inn, akkurat som alle tingene du viser. Veldig fint !
Fortsatt god bedring, kjære deg.
Klem fra Ingunn :)

ETT RÖTT MONOGRAM said...

Skönt att du är bättre, men typiskt att maken skulle få samma baciller. Vilken jättefin skrivmaskin, såna gamla är inte så ofta man ser. Jättefint bokstöd med jordgloben på också.
Var rädd om dig
Varm kram
AnnaMaria

Bente said...

Så flott den var. Nydelige bilder du viser.

Ha en fin kveld

Bente

Sommerhuset i bakken said...

For en herlig og nostalgisk skrivemaskin. Den var kjempefin! Morsomt å tenke på alt som kanskje har blitt skrevet på den ;-) Nydelige detaljer og flotte bilder!

Ha en super kveld!

Violetta said...

Så stiiilig og pen! De er så utrolig flotte disse gamle maskinene. Er liksom ikke samme schvungen over en pc ;-) Vet du, en gang hadde jeg en slik, men ga den bort til en liten gutt jeg brukte passe. Det var før det, i dag hadde jeg nok holdt godt fast i den ;-)

Maskina gjør seg så fint hos deg sammen med de andre gamle tingene! Du er flink å pynte! :)

Barbros lille atelier said...

Nydelig, gammel skrivemaskin!
Utrolig dekorativ! Og kjempefine bilder:-)

Synnøve said...

Så fin den var.Morsomt å ha et sånnt klenodium.

Likte lysestaken din, kjempegodt:-)

Klem Synnøve.

Fru Tunheim said...

Det var jo litt av et klenodium...
litt enklere å skrive på pc.

Balke gård said...

Hei på deg min venn, nå tenker jeg masse på deg...Har noen bilder du vil le av om noen dager...Jeg har det med antrekk når jeg jobber, så her er det knipset i vei under mitt nye prosjekt....Hoho...:-) Så flott et klenodium, og så er du så flink å ta bilder1!! God, god bedring, varm klem fra Balke. Heldigvis bare jobb 1 dag per uke...holder, det:-)

It's me said...

Beautiful !!!.....enjoy your week darling......love love love from me.....xxx...

Vårt Hus said...

Tusen takk for hyggelig hilsen. Jeg er helt i himmelen for at det endelig er mulig å få kommentarer igjen. Det er jo så koselig. Så flott blogg du har. Gleder meg til å følge deg videre.
Klem Yvonne

Alven said...

Hei :)

Kjempefin skrivemaskin :-) Er så glad i den jeg har også :-) Veldig dekorativt og passet veldig godt inn hos deg :-)

Ønsker deg en fortsatt fin uke :-)


Klem :-)

Nostalgia said...

Så herlig ! Utrolig mye mer dekorativ en en laptop :-)

Ønsker deg en fiiin uke vider :-)
Klem, Nostalgia

Anne said...

Skjønner godt at dette var kjærlighet ved første blikk!
Virkelig en staselig skrivemaskin dette ja.
Så er du jo så flink med å sette sammen de koseligste ting og da.
Nydelige bilder!
Leit med sykdom..godt du kommer deg.
god bedring til dere begge to!
Klem Anne

Anonymous said...

Så, flott å se at skrivemaskinen min har fått et godt hjem hos deg!
Og veeeeldig koselig å treffe damen bak en av mine farvorittblogger.
Har mang en gang sittet foran pc`n og drømt meg bort i ditt vakre hjem og interiør,mens jeg har hyggget meg med å lese fra den koselige bloggen din.Den er vakker,inspirerende,rørende og engasjerende.Den får en til å tenke over, og sette pris på de små ting i livet,i tilegg til at den sprer en utrolig varme og livsglede!!!

Klem fra Jenny

sylvia said...

hei Jenny,
tusen takk for gode varmende ord,
koselig og treffe deg å,
å skrivemaskinen har det bra..hihi.
å kanskje våre veier krysses igjen.
ha en nydelig dag.
klem fra sylvia

Cathrines Kreative Hjørne said...

Så herlig skrivemaskin, Sylvai, det var et riktig varp! Og den passet jo sååå godt sammen med de gamle bøkene og brillene!

God bedring, vennen!

Klem Cathrine :-)

Linda said...

Litt av en skatt du har fått i hus, kjempefin!
Bra å høre at formen din er bedre :) God bedring til både deg og mannen.
Klem fra Linda

Tino said...

Så heldig du var, den var helskjønn! Nydelig stilleben du har laget, passet så fint med brillene og boken ved siden av.
Fortsatt god bedring, ønsker deg fine høstdager,
Klem T

helle said...

Tak for din hilsen på min blog! Jeg håber du får en fortsat god bedring, halsbetændelse er ikke så morsomt...
Skrivemaskinen er rigtig fin og det er en smuk række af billeder du har taget!

Klem Helle

Ruths datter said...

Så artig den skrivemaskinen var da. Så koselig å se på. lekkert på plass hos deg også da. Som alt annet du stayler. Ha en fin kveld Sylvia.
Klem

tinemor said...

Ja, lakriss er sååå godt.
Har du smakt Islandsk sjokolade med lakris?
Ikke gjør det, -du blir avhengig ;-)
Lekker skrivemaskin
Gøy med alt som er gammelt!
Klem

Hespe said...

Der var du!! Så kjedelig å høre at du har vært syk, men nå høres det ut til å gå rette veien... ♥♥

For noen flotte bilder!! Elsker den gamle symaskinen og alt det andre - så nostalgisk og flott!!

Ønsker deg en finfin kveld videre!

Klem fra Hildegunn

Tovepia said...

Der har det ihvertfall ikke sittet en blogger:O)
De er nydelige de gamle skrivemaskinene!
Ønsker dere begge god bedring!!
klem fra meg;)

lisje astrid's husblogg said...

LEKKER!!!! Eg har ei eg og, og er så glad for den :)

Kjempe fine bilder du viser!
Heimen din er så vakker og ♥ varm..

Takk for slike fine ord frå deg :)

STOR klem ♥

My home is my Castle - by Kari said...

Åhh så nydelig skrivemaskin da !! Passer jo perfekt hjemme hos deg :)
Godt å høre at du er på bedringens vei....
Ha en fin uke videre :)

Klem,Kari

Bossa said...

Hei på deg, vennen. Så trist at du har vært syk, og bra at du har kommet deg igjen. Tusen takk for koselig hilsen hos meg. Og den skrivemaskinen er hærlig da. Kjempeglad i gamle bøker jeg også, og har funnet meg noen fine på qxl. nå. Bloggestoff det, kanskje. Fortsatt god bedring til deg og mannen. Klem :O)

MissMette said...

Hei skjønne, Sylvia min venn ღ
Absolutt aldeles NYDELIG!!!
Jeg er også på utkikk etter en
slik, men har ikke hatt hell med
meg ennå... Kanskje en vakker
dag ღ Så kjedelig at du har vært
syk, det gjør dagene bare tyngre
Jeg har fått et eller annet nå,
tror det er bihulebetennelse,
fikk nesten ikke opp det ene øyet
i dag tidlig, usj... Ønsker deg
en fortsatt fin dag, og tusen takk
for alltid så koselig ord hos meg ღ
Stor klem fra Mette :)

ETT RÖTT MONOGRAM said...

Godmorron turfia, du vann börsen hos mig. Hoppas det blir en glad överraskning när du vaknar.
Varm kram
AnnaMaria

Thelma Louise said...

Så fin, jeg har en nesten lik.... Men du har så mange fine ting til :-)) så du har hatt vinnerlykke igjen :-)) grattis

Grip dagen said...

En slik skrivemaskin har jeg også fått. Og helt uten egen innsats.
Ei dame som leser bloggen min har gitt meg mange gamle skatter. Jeg kjenner henne ikke. Men hun har lest at jeg liker gamle ting.
Da hun skulle flytte til et mindre hus, klarte hun ikke å kaste skattene sine, hun ville de skulle komme til et hjem som ble glad i dem....
Og hos meg er de hjertelig velkomne!
Jeg har prøvd skrivemaskinen. Og den skriver de mest sjarmerende bokstaver!!!
Klem Marit

rosenälvorna said...

Hej, grattis till den fina börsen du vann från ett rött monogram, lyckliga du! Christina

Lillelaila said...

Halsbetennelse er ikke noe gøy nei..
Det er jo så vondt! Godt det er over for deg Sylvia, og god bedring til mannen!
En gang hadde jeg akkurat maken skrivemaskin...Skulle aldri ha kvittet meg med den skjønner jeg nå!
Den er jo kjempefin!!
klem fra Laila

Rosor och Spetsar said...

En riktig skönhet du hittat där.
Och så mysigt du gjort omkring den.
Ja du tänk det har kanske suttit en författare framför den en gång i tiden.
Hoppas du kryat på dig nu
Kram
Annelie

bodil said...

Hei.Den var virkelig kjempe stilig.Fint med den boka ved siden.Du har så god smak kjempe nydelig.Langvarig den forskjølelsen som går ikke kjekt.Jeg fikk bihulene etter på men nå de to siste dagene så har det sluppet taket kjempe godt.Riktig god bedring til dere begge å ha en riktig fin helg.Klem fra Bodil.

Fågel Blå said...

Godmorgon Gulle dej!
Åhh så fina bilder vilken skrivmaskin du har där!!!
Och så fint du gjort därikring!
Önsdkar dej en fin helg!
kramar Kathrine

lisje astrid's husblogg said...

Hei :)

Er innom for å takke for varme ord og ønske deg god helg ♥

Eg er betre i dag, og skal stelle litt i heimen, handle litt blomster og nytt pledd ;)
Skal ha kjære gjestar i morga, så eg skal lage nokre gode kaker ♥
Slike ting som gjer meg frisk! :)

Håpar du har det fint, kjære Sylvia .

Klem frå Astrid ♥

lavendel mio said...

For en skatt du har der!
Passer perfekt hos deg, du er ekspert på å gjøre det så koselig rundt deg;)
Ha en fin helg, klem Hanne

KATE ♥ said...

Å, du minnet meg på at jeg har en sånn maskin stående på loftet i Treugen . Den er fra den gamle jernbanestasjonen , som ble nedlagt i 1967.
Vi bodde i nabohuset til stasjonsbygningen, og fikk mange fine saker, som jeg elsker den dag i dag.
Skal du på Damenes aften på Bohus?
Klem

Johanna Stålros said...

Vilka fina gamla saker du har!!!! Skrivmaskinen är ju underbar. Kram Johanna

Mamsens hus said...

For en nydelig skrivemaskin. :)
En slik står på min ønskeliste også.
Ja høsten er tid for forkjølelser og andre viruser. :(
Godt du er på bedringensvei. :)
Ha en fin helg kjære du,
og takk for gode ord hos meg.
Klem

Helen said...

KJære Sylvia, først god bedring - uff, så kjedelig å ha vært så dårlig,da...og nå mannen, god bedring til han !

Utrolig søt og morsom denne gamle skrivemaskinen er ! Tenker mange unge idag, vet vel knapt hva dette er ...hehe.... Da jeg begynte som "Yngste dame" engang på 80-tallet, var jobben blant annet å skrive på skrivemaskin, dog noe nyere modell enn denne...hee

God helg !

Ciao

Simones Country Home said...

Hei på deg Sylvia. :o)


Så fin skrivemaskin da. Jeg fikk en sånn forrige uke, men takket nei jeg da....hehe Har liksom ikke plass. Har så mye greier her, å for vi som bor på landet får så mange tibud om så mye gammelt. hihi ;o) Men godt å se at noen tar vare på slike gamle skatter. :o)

Ha en super helg.


Klem Simone ;o)))

LENE said...

Hei Sylvia
For et skjønt gammelt klenodie av en skrivemaskin - helt bedårende er den! Den passer også perfekt hos deg.
Man blir da helt nostalgisk...
Ha en flott weekend!
Masse klemmer fra Lene

Balke gård said...

Å så flott!!! Det er jo DU som er best, hjemmebest også:-) Så fin en skrivemaskin, og så koste jeg meg med balerinainnlegget under her også:-) Alltid koseig å besøke ditt hjemmekjærlige hjem, vennen min! Stor klem og nå Skal vi danse uten ballerinasko:-)))

Torilpia said...

Heia - håper formen er på topp igjen nå :o) Har hatt dager med et minimum med energi nå - men helgen har gitt et lite påfyll .. godt :o)

Stilig med en slik gammel skrivemaskin :o) Minner meg om tider hvor man faktisk kunne sette fast fingrene mellom tastene hvis man ikke traff helt rett .. hihi .. og skrev man for fort hektet de små "bokstav-armene" seg sammen og maskinen hang .. :o)

Blåpapirkopier dukker også opp fra minnebanken .. :o) Selv med rettetast kunne det bli pinlig å levere fra seg kopiene .. :o)

Nydelige bilder - som vanlig Sylvia! Håper helgen er fin og at du også får påfyll av energi - stor klem fra meg :o)

Husmannsplassen i Hidlesundet said...

Koselig med den gamle skrivemaskinen!
Min far på 90 år, bruker sin fremdeles når han skriver taler. Men han må slå så hardt på tastaturet at det kommer hull igjennom arkene på alle o-ene:-) Har du prøvt din?
ha en riktig fin søndag og god bedring!!!
Klem:-)

Sukkertøy for øyet said...

*nostalgi*

sv: Jeg handler bare hos Tor jeg ;)

Fin søndag til deg og dine :)

Mary-Anne said...

åååh så flott skrivemaskin :D *har lyst på*
kjempefine bilder & stemning. fortsatt god bedring i heimen :)

HildeP. said...

Sjarmerende skrivemaskin! : ) Uff, kjedelig med sykdom! Håper en gledelig nyhet på min blogg hjelper litt! ; )) Ha ei finfin uke og fortsatt god bedring! Klem : )

Anette Willemine said...

Utrolig sjarmerende! Man blir jo hensatt til å drømme om alt som ble skrevet av smått og om stort på en slik maskin. :) Man kan snakke om musearm ved å bruke dagens pc'er, men jeg lurer nå på hvordan det var å skrive en lang arbeidsdag på en slik?

Nydelig innlegg om ballettskoene du har stilt ut så vakkert, Sylvia. Jeg har tatt vare på et par av mine gamle tåspissko fra min barndom. Jeg danset ballett fra jeg var 4 til jeg var 18, flere ganger i uken. Ikke rart mine tær er preget av dette. I dag ser det ikke akkurat ut som jeg har danset ballett, men det var fantastisk gøy i alle de årene jeg gjorde det!

Ønsker deg en flott ny høstuke, Sylvia!

Klem,
AW

Vintage House said...

Hej
En sådan läcker skrivmaskin:) och fin fin bilder och läckra detaljer..
Tack för hälsningen :)
ha en fin fin måndag
kram
sandra

Pia said...

Vackert med din gamla skrivmaskin och de gamla böckerna! De skapar ett så vacker stilleben!

Ha det så skönt i höstmörkret!

Kramar!
-Pia-

Änglarnas hus said...

God kväll Sylvia!!

Du har kombinerat de gamla böckerna, skrivmaskinen, gamla glasögon och annat saker på ett riktigt fint sätt!! Blir inspirerad!!

ha det gott!! Kram sanne

Elzie said...

De är som små konstverk de gamla skrivmaskinerna.
Hoppas du har en bra dag.
Kram Elzie

Karl Halvorsen said...

Hei igjen Sylvia!

Stilige oppsett i dag også her, selvfølgelig. :)

En kan si hva en vil om gamle skriveredskaper, kanskje ikke så avanserte og enkle som dagens, men mye flottere skue. Litt vemodig å se igjen denne, hadde nemlig maken "Royal" i sin tid. I dag tør jeg ikke si hvor den havnet. :)

Håper alt går i den takten du ønsker, at helsa nikker velvillig i takt med deg og at dagene og livet er flott.

Hei så lenge, fra n'Karl med den ordentlige Nidelva. :)

Mona/Villa Tverrteigen said...

Først og fremst må jeg si "wow" til 65 kommenatrer, det var ikke småtteri:))

Utrolig dekorativ og fin symaskin, du har min fulle forståelse for at du falt for den:)
Gøy med slike gamle ting som har en historie:))

Ønsker deg en fin dag og GOD BEDRING til både deg og mannen:)

Klem KLem:)

Magdalena said...

nydleig sjarmerende bilder :)
klem fra magny

Synnøve said...

Hei på deg:-)
Sprayen kjøpte jeg på Tools pro. Tror den kostet ca 86kr. Så det ble en billig fornyelse av lyktene.
Klem

Anita Serine's livstil. said...

Hei Så bra at du er bedre etter at du har vært syk , håper mannen din også er oppe å går.
Det har seg sånn Sylvia at jeg spurte om du var interessert i overlaken , jeg har noen + noen pute trekk, en gammel koffert og mye annet som skal selges.
Hvis du er interessert så ta kontakt, blir borte i helga , skal til Sverige men er hjemme til uka, bor ikke så langt fra deg Saltrød :)))
Ha en fin dag

Romantisk Vintage said...

Så flott gammel skrivemaskin du hadde fått deg:)Koselig med innlegg fra deg igjen, likte også kjempegodt innlegget ditt med alle dine vakre tekstiler på soverommet...nydelig:)
Ha fortsatt god bedring.
Klem